dolfijnpraat.reismee.nl

Dolfijnpraat 4

HOLA Allemaal………………… DOL-FIJNPRAAT-4

……………………………………………………………………25-11-2014

Wij beginnen maar met het antwoord op een veel gestelde vraag: wat is een Gop, of te wel Gereguleerde Overnachtings Plaats. Wel dat is een plaats waar campers mogen staan/ overnachten. En soms kan men hier drinkwater laden en grijswater lozen [grijs is gebruikt water].en chemische toilet

De vorige Dol-fijnpraat sloten we af met Elche met de schitterende Palmentuin en nu ons reisverslag verder.

We komen in Cartagena op een ruime gop een camper t/m 7m.lang heeft +_100 m2 en langer +_150m2 tot zijn beschikking dus ruime plekken met goed sanitair en allerlei voorzieningen.………………. Donderdag 27-11 rijden wij 38 km Noord/oostelijk naar Cabo de Palos een gop onder bij de vuurtoren pracht plek met schitterend uitzicht op de Middellandse zee( Costa Blanca) en de kustlijn van het schiereiland La Manga del Mar Menor, de kleinere zee geheten een grote lagune en zeer helder water. We kijken wat rond in het vissersdorpje ziet er heel gezellig uit en zo ook de kleine haven met leuke terrassen.. Vrijdag 28-11 het is harder gaan waaien, zodat ook deze poging om hier te water te gaan vervlogen is en fietsen of wandelen over de promenade welke meerdere km, s lang is, met veel heel veel leegstaande huizen, bungalows maar ook vervallen huizen en alles met tralies/camera’s of hoge hekken. Het waaide gisteravond zo hard dat TV kijken niet mogelijk was, de satellietontvanger kon de schommelingen niet aan, zodat wij besluiten het mooiere weer niet af te wachten en morgen weer verder te gaan. Zaterdag 29-11 Marion maakt mij al vroeg wakker, ja 7.30 uur op zaterdag Ha ha, na het ontbijt verder weer langs een mooie route komen onderweg bij een groot winkelcentrum in Lorca en daar is o.a. een Mediamarkt ( ja Hans ook hier ) waar we een kijkje nemen, hier staat alles in het teken van de Kerst een gezellige sfeer. Ons doel was naar Aguilas, waar verschillende prachtige baaien zijn, waaronder de gop op 100 m van de middellandse zee tussen de bergen, er staan er reeds 8 campers en mogen er hier 20 staan en het zijn verschillende duinpannetjes. Dit is echt een toppertje! Wij maken hier een eerste wandeling en klimmen en klauteren de berg op, waar wij een grotwoning of een deel daar van zien, uitgehouwen in de Zandstenen rots, echt bijzonder! het is inmiddels alweer koffietijd en het word alweer schemerig dus op huis aan.

Zondag 30-11 +-18- 20 gr. s, nachts regen, maar bij het ophalen van het rolgordijn zien wij dat de zon z’n mannetje alweer staat en straalt ons tegemoet. Koffie buiten drinken en dat eind November we vinden het nog steeds ongelooflijk hoor! en dan wandelen in korte broek…, [bergje op bergje af] in zuidelijke richting langs de kust en komen na +_ 10 min aan bij volgende baai met grote rots in zee waarop een paddenstoel idee uitgesleten in het zandsteen en op 1m boven zee niveau, grotten of wat daar op lijkt erg fascinerend. We maken wat foto’s. Bij terugkomst op onze plek staan er inmiddels 17 campers merendeel Duitsers, Fransen en een enkele Spanjaard of natuurlijk een Hollander.

Maandag 01-12 gemiddeld deze dag 25/27 gr Om 9.00 uur toet toet de Bakker ja zij komt elke dag rond deze tijd vers brood en lekkers voor bij de koffie, wat een service he! En even later een vrouwtje met worstjes en vlees in koelboxen en zij komt 1 maal per week. Na de middag maken wij een wandeling en ook nu weer genieten wij nog van de kleuren bij zonsondergang, en het is dan ook om 18.15 uur donker….. en hebben het plan morgen te gaan duiken.

Dinsdag 02-12 Ja hoor het is goed weer en eindelijk is het zover, de eerste duik hier voor de deur, om 11.00 uur te water en daar het ook een zwem baai is loopt de bodem langzaam af , dit is wel fijn daar wij beiden slecht kunnen klaren ( = je neus dichtknijpen, blazen, zodat de druk van je oren afgaat.) bij een rechte afdaling, na zo’n meter of 50 en een diepte van +- 5 meter komen de eerste rotsblokken en zien een grote rode schelp en heel veel mooie gekleurde kleine visjes waar wij blijven hangen en rond kijken, dan komen ze om je heen zo nieuwsgierig als ze zijn, dit is zo genieten , zo leuk! en deze duik komen wij dan ook niet dieper dan 6,5 m en de water temperatuur is +_ 19 gr de hel blauwe hemel boven ons maakt dat wij een zicht hadden van 8/10m en mogen wij zeggen dat wij heerlijk relax gedoken hebben en na totaal 1 uur weer ,, huiswaarts,, keren, we zijn inmiddels toch wel moe en door de golfslag sta je niet zomaar op je benen en dan alles uitspoelen i.v.m het zeewater maar dat was het zeker waard.

Maandag 03-11 na de koffie maken wij een motor rit langs de kust richting het Noorden en na +_ 20 km gereden een gop tegen waar wij even een kijkje nemen en het blijkt dat hier meerdere Hollanders staan en raken met een stel aan de praat, zij blijken uit Alkmaar te komen en nog wel uit het Hoefplan waar zij een zwemschool runnen, na het uitwisselen van diverse gegevens rijden wij weer verder en komen in de Stad Aguilas welke ons tegen viel, er staat een kasteel/burcht boven op een rots maar deze is per lift of treintje te bezichtigen en dit zagen wij niet zitten in de motorpakken en dit mooie weer zodat wij nog even verder rijden en zien een paar bijzondere gebouwen het Aquarium met een vissersschip in de gevel en een Schouwburg met speciale gevels en rijden dan nog even naar een uitzichtpunt waar wij nog even heerlijk van het uitzicht genieten voor wij weer huiswaarts rijden en een borreltje nemen op al het moois dat wij mogen mee maken. Om 22.30 begint het te regenen en dit zal een groot deel van de nacht zo blijven.

Donderdag 04-12 8 uur het is droog en de zon staat alweer aan de horizon, om 9 uur brood halen tja 50 m lopen je zou er moe van worden ha ha, na de koffie besluit Klaas nog weer een duik te gaan maken heb nog lucht 150 bar genoeg voor nog een duik dus waarom niet. Wel het is goed dat wij dinsdag samen hebben gedoken het zicht was toen veel beter en ook meer vis had nog wel wat brood mee maar dat was niet vers, mogelijk was dat de reden. Na 40 min heb ik het wel gezien en ga terug zodat ik nog wel een duik kan maken heb nu nog 95 bar over, dus als zich de gelegenheid ergens voor doet dan kan ik nog wel even een klein duikje maken, moe, en niet echt voldaan, alles weer schoonmaken, d.w.z uitspoelen met leidingwater en dit is niet onbeperkt in voorraad dus zuinig zijn. Waarna Marionnetje met een heerlijke broodmaaltijd klaarstaat, wie heeft dat, Ja ik de bofkont. Verder lekker samen van het zonnetje genieten het was vandaag +- 26/28 gr dus dan kan je toch niets te klagen hebben.

Vrijdag 05-12 Sinterklaasdag Wij hebben besloten verder te gaan, wij horen jullie denken zo’n mooi plekkie en dan weer verder, Tja, zo gaat dat met ons dan willen wij weer verder, nu een ander maar weer eens op deze super stek zeggen wij dan, zijn ook altijd blij als wij weer een mooie stek vinden en een ander plaats maakt voor ons, wij hebben een Hook upp gop gevonden in de App in de haven van Almerimar op de pier, waar wij graag via de kustweg heen willen maar door wegen onderhoud raken wij toch op de A7 wat zeker geen verkeerde route bleek zodat wij ook daar weer genieten van klimmen dalen en de daar bij horende vele vergezichten geweldig, wij vragen ons wel eens af waarom niet meer mensen reizen, het kan zo mooi zijn, zo anders, zo verrijkend, en je bent s ’avonds moe van alle indrukken die je op doet, althans zo beleven wij het, maar ook beseffen wij dat het niet voor iedereen weggelegd is, ook dat wij samen vele zelfde interesses hebben is fijn..…. Maar goed wij komen aan bij de haven van Almerimar het waait hier behoorlijk en vinden een plekje naast een stel Belgen erg gezellig, [en wat is dat toch een leuk taaltje],hij blijkt aan motorraces gedaan te hebben bij de NOB en is heel goed bevriend met Jan kostwinder, die ook mee was even als Wil Hartog,Rob Bron, Boet v Dulmen, enz die ook mee reden in Daytona in 1974 toen twee vliegtuigen vol Hollandse Supporters waar onder mijn persoontje grappig, he, zodat jullie wel snappen waar wij o.a over gesproken hebben. We kijken uit op de baai waar een stel surfers en Paraglyders hun kunsten vertonen, op de woeste golven, wat een kunstenaars zijn dit toch. Het slaapkamer raam staat op het westen en kijken zo op de haven en zo rond 18.00 uur de zon’s ondergang vanuit je slaapkamerraam, wat wil zeggen dat wij s’morgen’s de zon uit het water zien opkomen tijdens het ontbijt Ja wie heeft dat??????????wij lopen s,avonds een rondje door de haven waar het gezellig druk is, het blijkt dat de Spanjaarden een lang weekend hebben een kerkelijke dag en dag van de grondwet.

Zaterdag 06-12 Na de koffie eerst hook upp.en dan de rit weer aanvaarden wij willen naar Salobrena aan de kust een rit van + 92 km langs de kust dus rustig aan ook hier was het ondanks de Coördinaten toch even zoeken, daar er hier meerdere plekken zijn en de bedoelde plek is op gras en gedeeltelijk vol grote plassen en daar gaan wij niet op, maar even zoeken en vinden dan een veeeel mooiere plek tja je gelooft het niet maar voor ons de middellandse zee op +_ 75 m en achter ons een hoge berg met hierop een Arabische burcht en daar achter en bovenuit de besneeuwde bergtoppen van de Sierra de Nevada en de zon natuurlijk voor ons 14.00 uur +_ 22 gr je snapt wel dat je de rest van de dag niets anders doet dan zitten en dom om je heen kijken met een heerlijk glaasje … in de hand met wat lekkers, dat mijn Marionnetje altijd wel in huis heeft dus genieten wij samen volop. Er staat wel een flinke wind uit het westen, maar wij hebben hier tegen een tochtstrook welke wij onder aan de camper maken zodat wij heerlijk uit de wind zitten aan de zuidkant. Dus smeren en smeren en pet of klep op.

Zondag 07-12 Buiten koffie drinken en elkaar maar weer eens in de armen knijpen, of het wel echt waar is allemaal, als wij zo om ons heen kijken al dat mooi’s s’middags lopen wij langs de kust richting het zuiden over het grove grint langs de kust en komen in een bergdorpje dat tegen de berg is aan gebouwd en zien een zwarte rook en ruiken een kolenlucht en een alcohollucht, blijkt een oude suikerfabriek, waar nu drank en nog iets gemaakt word, maar komen daar niet echt achter, en verder nog een gop met vele campers, te veel vinden wij en prijzen ons gelukkig met onze plek. En wandelen verder naar huis, we zitten net een pastis te drinken, olijven erbij en we hoorden belletjes , wat denk je een geitenhoeder met een paar honderd geiten op het veldje naast ons en kwamen ze onze richting op, dat is lachen! Sta je dan met je hele hebben en houden, olijven op de grond, dus die lustten ze blijkbaar niet (ha-ha) hilariteit alom!!!!!!!

Maandag 08-12 Vandaag een huishouddag, dus Marion helpen met huishoudelijke beslommeringen die geen verdere uitleg vragen, Smiddags komt er nog een Duitser een praatje maken erg aardige man en hij spreekt goed Engels en die zijn er maar weinig, zodat hij zijn ervaringen verteld maar ook dat je hier alleen niet veilig staat, wij staan nu nog met 2 Spanjaarden maar die gaan straks weg dus het gevolg is dat Marion al met een ander gevoel naar bed ging, jammer maar dat gebeurt.

Dinsdag 09-12 Als verwacht maar niet te voorkomen heeft Marion vannacht slecht of te wel weinig geslapen, dus verhuizen wij een paar honderd meten naar de ander plek waar inmiddels de Spaanse campers zijn vertrokken, i.v.m. de fiesta- dagen en er nog minder dan de helft over is. Vandaag gaan we op de motor de oude witte stad bekijken die er zo schilderachtig uitziet en met de Arabische burcht er bovenop die in restauratie is, gezien de grote bobcatkraan die er bij staat. Smalle staatjes voeren omhoog en Klaas weet de motor weer heel behendig door de smalle straatjes te sturen, er zijn maar een paar toeristen, zeg maar uitgestorven hier, snappen we niet erg de temperatuur is lekker en zal zomers niet te harden zijn en het is hier zo mooi! We wandelen door de leuke straatjes het doet gewoon Grieks aan! De burcht is dicht om 14.00 uur en gaat om 16.00uur weer open helaas en kijken op een ander hoog punt naar het fenomenale uitzicht, je moet alleen geen hoogtevrees hebben. De volgende dag komt er nog een groente verkoper op deze plek en natuurlijk heerlijke vleestomaten gekocht 1 kilo voor 1 euro, lekker rijp, dus gauw opmaken brood met gebakken ui en tomaat is steevast ons vakantie menu af en toe en een heerlijke tomatensoep Deze dag willen we even niet weg en komen de buren bij ons wat drinken en het is weer heel gezellig. De volgende dag gaan we weer op roet met de camper we zien nog steeds enorme velden met kassen, Europa,s groenten en fruittuin genoemd, het begon al voor Almeria en er komt geen einde aan, ze noemen het ook de plastic zee het is ontsierend, niet mooi om te zien. Onze tussenstop is ten oosten van de stad Nerja, daar gaan we naar de druipsteengrotten, de Cuevas de Nerja en zijn bij toeval in 1959 ontdekt en er zijn wandschilderingen van vermoedelijk 20.000 jaar oud, we hebben ze in ons leven al vele malen gezien het is en blijft sprookjesachtig, maar we zijn verwend , want we hebben ze mooier gezien en de wandschilderingen hebben we niet kunnen vinden jammer genoeg. Daarna naar de stad Nerja een mooi vakantieoord op een klif op een rij zandbaaien aan de voet van de Sierra de Almijara het rotsige voorgebergte heet het balkon van Europa, we parkeerden de camper op een heel groot parkeerterrein en liepen de stad in en kwamen op een soort terras –balkon en wij zeiden tegen elkaar bedoelen ze dit nu? Dat valt effe tegen! Nou verder gevraagd en bleek dat het verderop was….. Het ziet er hier heel leuk en zeer verzorgd uit, opgevrolijkt met vele mooie bloemen en een promenade met vele cafe,s en restaurants veel in de kerstsferen , de winkels ( de meeste winkels dicht tussen 14.00 en 16.00uur, niet te snappen in zo,n toeristenplaats) wel zijn er terrasjes open want er wordt om dit tijdstip veel gegeten, opgeluisterd met Spaanse gitaarmuziek Wil je hier een optrekje kopen? De prijzen vallen ons echt mee! En dan lopen we naar het grote plein, het balkon met prachtig uitzicht op de zee en de baaien.Nagenietend rijden we naar onze huidige bestemming: Almayate op een camperpark aan vlaak voor Malaga, hier zijn diverse voorzieningen, waaronder internet, zodat we deze Dolfijnpraat kunnen verzenden. Door het mindere weer in Marokko de afgelopen weken hebben we besloten het rustiger aan te doen zodat wij nu de komende week de overtocht te gaan maken, zodat het volgende reisverhaal uit Afrika zal komen.

Rest ons een ieder heel fijne kerst en al vast een heel gezond en liefdevol 2015 toe te wensen.

Dol-fijne groetjes,

WW ‘tjes jullie denken mogelijk hoe komen zij aan al die Gop plaatsen, wel wij zijn lid van de NKC Nederlandse kampeerauto Club welke meer dan 30.000 Leden heeft en samenwerkt met Acsi Campings, zodat zij samen een boek kunnen uitgeven met meer dan 11.700 campings en of camperplaatsen. En de NKC geeft dan ook nog een App uit met actuele gegevens over sluiting / uitbreiding /Faciliteiten/ route / prijs wijzigingen welke winkels op welke afstand b.v of er een bakker langs komt en heel fijn is beoordelingen van anderen camperraars en soms ook een overzicht foto van de plek. 2e er hier veel Kart banen zijn. 3e Zien wij veel landarbeiders met grote manden op hun rug waar zijn maat een product indoet. En deze mensen dragen veelal een grote Mexicaanse hoed in het gebied Andalucia.4e Wij hebben Erika op reis gemist hadden maar door in grijpen van neef Hans hebben wij het toch nog kunnen zien, Super Hans 5e De Spanjaarden heel veel honden bezitten elke familie heeft er wel 1 of 2 zodat als je ergens loopt er altijd wel een hond aanslaat. 6e Het zelfde geld voor camperraars hebben zelfs naast iemand gestaan die 6 honden mee had.7E Hebben wij niet de oplossing gekregen op de vraag welke ongenode gasten wij hadden?

Chesterfieldmeister

Hoi Klaas en Marion, ik heb weer met grote belangstelling jullie nieuwe verslag gelezen, fijn dat het allemaal zo goed gaat. Met interesse wacht ik weer op de volgende aflevering.

Hans

Het is weer een hele belevenis geweest, las ik net.
Erg leuk om met het lezen van jullie verslagen er toch een beetje bij te zijn, samen met de mooie foto's.

Riet Rood

Hallo Klaas en Marion,met genoegen jullie verslag gelezen,heel mooi gebied daar in het zuiden.
Fijne feestdagen en 'n goed begin in het nieuwe jaar.Zelf ga ik naar Berlijn met de kerst.
Groetjes Riet

famgreft@gmail.com

Hallo Klaas en Marion,

Wat een mooi verslag weer. Ik lees het alsof ik het zelf beleef!! Jammer genoeg niet. Komt nog wel. Geniet van alles. Almeria zijn wij 35 jaar geleden geweest, met het vliegtuig. Was toen een vissersdorpje, volgens mij nu veel hotels en appartementen. Ik wens jullie ook fijne Kerstdagen en een goed begin van 2015. Groeten van Dick en Truus

Willy Schuijt Groot

Ik heb genoten van jullie reisverslag. Wat een werk
eigenlijk, maar het is heel belangrijk voor jullie ook. Jullie
zien zoveel moois, zoveel indrukken. Kerstdagen en Oud en
Nieuw in een vreemd land moet toch een hele bijzondere
belevenis zijn. Gezellige Kerstdagen en een heel goed en
gezond Nieuwjaar.Goeie reis naar Marokko.Willy

Willy Schuijt Groot

Ik heb de foto's bekeken.Zo krijg je nog een betere
indruk wat jullie allemaal beleven.

Groetjes van Willy.

ria

Wat weer leuk om jullie verslagen te lezen.
Fijn dat het allemaal naar wens gaat.
Het zal voor jullie eenbijzonder kerst feest worden.
Ik wens jullie toe dat het toch al zijn jullie ver weg.
Een mooie kerst wordt. En de beste wensen voor 2015.

Jan &Tiny

We hebben weer met heel veel plezier jullie verhaal gelezen,het is weer genoten.
Wat super dat jullie zo genieten!
Wij wensen jullie hele gezellige kerstdagen,en de beste wensen voor 2015!