dolfijnpraat.reismee.nl

Dolfijnpraat 12 21-04-2015

Dolfijnpraat 12 21 April 2015

Allereerst willen we graag antwoord geven over de ons gestelde vragen hoe het is met onze gezondheid, met Marions gezondheid prima, ik voel me hier beter wat de artose betreft. en de ostoporose we krijgen genoeg vitamine D, bewegen veel en goed insmeren en beschermen tegen de huidkanker. De oorpijn heeft niet lang geduurt en wat Klaas betreft, hij heeft deze periode nog wel last gehad van de buikkramp, maar verder is hij zo sterk als een beer! en hij is ook heerlijk ontspannen dus is jullie’s hart weer gerust.

6-04-2015

Vandaag verblijven wij in en rond de camper en zowaar om 16.30 uur onweer bliksem en grote regendruppels, tja het is nu 17 dagen geleden dat wij iets van regen hadden, maar het duurt maar even 1 uur [Piet van der Steen zou zeggen het raakt geen grond}later is het weer zo het was, alleen blijft het wel fris de rest van de dag.

07-04-2015 om 8.45 rijden wij alweer op de N 10 richting Boumalne Dades de kaart geeft dit ook weer aan als mooie route maar viel ons tegen, er zouden hier veel rozen te zien moeten zijn, nu is het ook nog wel wat vroeg in de tijd maar wij zagen geen rozen, wel veel olijven boomgaarden maar goed, wij komen na 79 km en veel klimmen aan op de plaats van bestemming de camping ligt op 1650 m hoogte en genieten nog van het mooie weer.

08-04-2015 Wind heel veel wind is er hier en of het nu mist of zand, is daar zijn wij nog niet achter, maar gezien de wind gaan wij er voor als nog van uit dat het Sahara zand is. Wij gaan er toch op uit en pakken de motor om de Dadeskloof te bezichtigen, de weg gaat omhoog en voert langs imposante geologische kalksteenplooien die door erosie zijn ontstaan. Door de kloof met loodrechte rotswanden, daarna langs ravijnen. Wij kunnen na afloop zeggen dat deze rit wel in onze hitlijst voorkomt, wat hebben wij weer genoten, en wat zijn wij blij met dit kleine Hondaatje hij doet het toppy en wat zo fijn is je kan stoppen wanneer je wil en waar je wil, iets wat wij dan ook regelmatig doen voor de F&F plaatjes voor later. Het is merendeel bergen en dalen en klimmen dan ook vandaag tot 1850 m hoogte. We pakken een terrasje met nos-nos:(koffie met melk) en een fenominabel uitzicht met onder ons vele haarspeldbochten, fantastisch! Zo komen wij dan weer, moe maar zeker voldaan ,thuis en genieten samen dan altijd nog na van de geschoten plaatjes.

09-04-2015 wij hebben hier gezien wat wij zien wilden, het is hier koud +_ 16 gr dus gaan wij weer verder, via de N 10 wat hier een goede weg is [nieuw asfalt] dus schiet het lekker op na ruim 50 km komen wij in Tinerhir uit, vanwaar het nog +_ 8 km naar de camping rijden is, maar wel klimmen, de camping ligt op 1380 m hoogte, het blijkt bij binnenkomst gelijk al, wat ziet het er hier netjes uit, mogelijk de mooiste tot op heden in Marokko, alles heeft een keurige uitstraling, wij worden naar een plekje gebracht, ziet er goed uit dus parkeren wij op de aangewezen plek, maar de schotel heeft moeite om satelliet te vinden en plots zien wij een stel fransen vertrekken, van het mooiste plekje van de camping, dus snel naar de man vragen of wij daar mogen staan, geen probleem en staan nu met uitzicht over de camping op een terras met vrij uitzicht en een goede ontvangst voor de TV. super. Even later komt er een stel NL met caravan zij zijn met een groep van 7 campers en doen ook een rondreis en zij wisten te vertellen dat de Todrakloof die wij morgen gaan rijden voor hun met caravan niet te doen zou zijn daar je 2 keer door een rivier moet waarvan 1 met +_ 40 cm water hoogte en dat het in Erfoud toch een zandstorm was wat 200 km van hier is en bij hun ramen lag er binnen zand op het kozijntje, dus wij hadden weer mazzel.

10-04-2015 Wij pakken weer de Honda nu voor een rit door de Todrakloof hier zijn de wanden van de kloof 300 m hoog en kun je dan tussen door rijden het is niet ver van hier, volgens de berichten. Bij het starten van de Honda voelde/hoorde ik het al en Marion trouwens ook, hij loopt op 1 poot zoals wij dit noemen, nu gebeurt dit wel eens meer en dan komt later als je meer toeren draai wel bij, maar nu niet, dus kijken welke cilinder het is, dan trek je de bougiekap er af en slaat de motor dan helemaal af dan heb je de goede, de gene die het laat afweten, ik zeg tegen Marion nu hebben wij een probleem, hier zal men wel niet de goede bougie’s verkopen en ik heb geen andere mee, maar laten wij eerst de bougie er maar uithalen, zodat het gereedschappen kastje open gaat en wat blijkt ik heb de twee welke bij de laatste servicebeurt vervangen zijn mee, meer geluk dan wijsheid blijkt nu, of is het gewoon slimheid?, Ik hou het op het laatste, na enkele min. vervolgen wij onze weg alsnog en na 5/6 km rijden wij de kloof in, wij zijn vroeg ivm de lichtval in de kloof en is het nog erg rustig, en maken dus weer de nodige fotootjes, mensen wat is 300 m allemachtig hoog! ja wat zijn wij klein, en vervolgen de weg richting Agouda, hier zullen wij niet komen, maar dan hebben wij de richting in elk geval, ook nu rijden wij meer naast de aangegeven route op de navigatie dan dat wij het volgen in het scherm, alleen wanneer er weer een dorpje komt dan zitten wij vaak weer in het scherm op route. Na +_10 km zien wij de eerste rivier, waar wij door heen moeten, en stappen af om polshoogte te nemen, en schatten samen in dat Marion wel achter op kan blijven zitten, en dan in 1ste versnelling langzaam en dan vol gas er door heen, sorry maar dit vinden we wel spannend en kikken hoor, het heeft toch wel wat, of niet soms! Je weet namelijk nooit wat of hoe groot het mogelijke gat is waar je in rijd. De omgeving wordt mooier en mooier en ja hoor daar is nr 2 tja deze is dieper, de schatting is +_ 40 cm zodat Marion nu via de keien de oversteek maakt en ik er met de motor door heen zal spurten Ha ha, lukt ook dit weer, maar bij aankomst zegt Marion nog wel even , we moeten ook weer terug he, goed wij klimmen en klimmen, verder het is hier mooi en mooier, de dag schiet alweer aardig op en zijn inmiddels 60 km van huis, de navigatie geeft aan dat wij hier op 2680 m hoogte staan, met een adembenemend uitzicht, verblijven hier even en zeggen dan tegen elkaar wie heeft dat, ja en beseffen dat wij toch wel bofkonten zijn, die er samen wat van maken, of niet dan, en na enige tijd besluiten terug te keren naar huis, zoals wij dit ervaren, naar huis gaan is naar ons campertje Bij thuiskomst drinken wij nog een pastis aangelengd met koel water onder de luifel, voor het eten en kijken dan weer blij en zeer tevreden terug op weer zo’n mooie geslaagde dag.

11-04-2015 Op tijd op, alles weer op z’n plek en voor vertrek eerst weer even Hook up doen [vuil water lozen] kan hier weer, en je kan het maar kwijt zijn niet waar, je hebt er toch niets meer aan ha ha, rijden terug naar de stad Tinerhir om vervolgens de N 10 en later de R 702 naar Erfoud, dan willen wij naar Merzouga en de Erg Chebbi de duinen in, de R 702 is ook een goede weg, de omgeving is vlak en niet veel te zien zodat wij vandaar weer eens km’s kunnen maken en dat deden wij dan ook, ja ja in totaal 214 km en dat is alweer even geleden dat wij zoveel km konden maken, staan nu op camping La Gazelle Bleu in Merzouga gps N 31 05 27 W 004 00 1 voor degenen die eens willen kijken hoe of wat, dit is echt aan de voet van de duinen, keurig sanitair en een zeer mooi B&B gelegenheid, prachtige kamers met zeer fleurige aankleding, wij zijn dan ook zeer enthousiast, wij zijn nr 2 hier, nog een stel aardige Fransen, jammer maar wij kunnen niet met elkaar communiceren maar zij konden ons wel duidelijk maken dat zij ons nu voor de 3e keer zien de 1e keer in Tata 2e keer in Quarzazate en nu hier en dat zijn vrouw slecht loopt, ivm een nieuwe heup, zij rijden een normale camper niets speciaals, dus dan herken je elkaar ook niet, dit ligt voor ons blijkbaar anders haha, verder komt het gesprek niet, nou, wij groeten elkaar natuurlijk wel maar dat is het dan ook. Wij zeggen al wel vaker tegen elkaar, moeten maar eens wat Frans leren, zal toch wel handig kunnen zijn, dus als wij thuis in Warmenhuizen zijn .gaan wij maar eens extra op visite bij onze frans sprekende vrienden, eens kijken wat zij ons zoal bij kunnen brengen. Klaas heeft al wel weer wat grappigs bedacht, als men ons vraagt of wij frans spreken, oui,oui a petit / toilet/ trottoir/ chauffeur/ paraplu en als het dan mannen zijn dan vliegt hij ze om de hals en zegt che-taime Ha ha en deze grap kunnen zijn dan ook zeer waarderen, oui, oui, jij mijn vriend Ha ha.

12-04-2015 Wij zijn weer vroeg, willen hier de zon nu wel eens echt op zien komen en of dit echt zo mooi is, wel het wordt weer een desillusie hoewel wij op het dakterras van de camping staan en zo de duinen voor ons hebben komt de zon op, maar niet met zoveel kleur als wij vaak horen/lezen maar een gele ronde kogel meer niet, maar zijn nu vroeg, dus na de koffie klimmen we de duinen op /in ja we willen het duin voor ons van 135 m hoogte bedwingen, maar eerst nog wat kleinere duinen door en na een klein uur bereiken wij de voet van onze uitdaging, wij willen samen omhoog en willen dit doen door op de kam van de berg naar boven te gaan ,maar rustig aan, regelmatig even zitten genieten en bij komen, dit is natuurlijk wel even anders dan traplopen, dan ga je met elke trede +_ 18 cm om hoog nu stap je wel om hoog maar als je je voet belast zak je zeker weer 1/3 omlaag, dus echt opschieten doe je dus niet, moe worden wel, even zitten en uitpuffen en genieten, wij zijn niet de enigen die omhoog willen, er komen 3 motorrijders die dit ook willen zo te zien, wij zien dat de gids met vlaggetje op de helm de andere 2 aanwijzingen geeft en er vervolgens als een speer vandoor gaat, nr 2 volgt maar nr 3 heeft duidelijk een probleem je zag het al, geen snelheid genoeg en op 1/3 stond hij dan ook stil en viel om, nieuwe poging, dit ging 3 maal zo, waarna de gids naar beneden reed en nogmaals de richting enz aangaf en er weer als een speer vandoor ging, nu kwam nr 3 ook boven, maar toen wij nog, het begon harder en harder te waaien naar mate wij hoger kwamen, maar wij hebben het gehaald he Marion super hoor, ja wij zijn samen boven op de top op 135 m geweest, heerlijk,[ iets wat wij nooit hadden kunnen bedenken toen wij deze reis bedachten,] maar het had via een trap dus wel 400m kunnen zijn, toch Marion, Ha ha hier boven nog een selfi gemaakt, van onze schaduw en nu weer op weg naar beneden, natuurlijk via de luwe zijde, met weer ander vergezichten, super. Later hoorden we dat een dromedaris uit zijn instinct altijd via de windzijde om hoog loopt, daar dit de harde zijde is, maar ja wij zijn geen dromedaris en pakken na deze wandeling dan ook eerst maar eens een heerlijke douche want het zand zit overal. Waarna wij verder maar van het mooie weer genieten.

13-04-2015 Vraag niet hoe het kan, maar profiteer er van, ja wij zijn weer vroeg en zien dat de temperatuur binnen 18 gr en buiten 19 gr is tja wie heb dat, wij, super, het is vooral zo fijn dat Marion zich hier zo goed voelt, ja zonder supplementen of wat dan ook. Ja wij eten buiten, de tafel gedekt en even later komt de campingeigenaar, vanmorgen krijgen wij een soort pannenkoek bestaat uit meerdere laagjes service van de eigenaar, hoewel we deze maar voor de lunch bewaren,( ligt zo zwaar op de maag). Vandaag doen wij het maar rustig aan, om morgen weer verder te gaan, maar er staat toch nog wel een bezoekje aan het regenmeer waar o.a Flamingo’s te zien zijn en is hier niet ver vandaan +_ 4 tot 5 km via een greffel weg natuurlijk wil men ons daar wel heen rijden met een 4x4 auto maar wij kiezen toch voor onze Honda. Voor tussen de middag hebben wij een Marokkaanse Pizza besteld, blijkt een groot brood te zijn gevuld met in ons geval kip, div. groenten zoals paprika, ei en heel veel (teveel) kruiden.( de broden zijn hier rond en plat) en dan heb je zo een Marokkaanse pizza. Ja, lands wijs lands eer.

Om 17.00 uur rijden wij dan richting het regen meer Dayet Srji maar het blijkt 8 km te zijn en de Flamingo’s zijn gevlogen Ha ha natuurlijk waren er wel verkopers met allerlei waar zullen wij maar zeggen souvenirs, waar men ons al vanaf de eerste dag mee ’’ lastig’’ valt, eerlijkheid gebied te zeggen dat zij niet aandrongen. Wij rijden nog een stukje verder langs het meer en zien nog wel 4 Ooievaars en nog wat steltlopers, maar daar kwamen wij niet voor toch en rijden het zelfde pad maar weer naar huis, een andere keer mogelijk meer geluk.

14-04-2015 Weer op tijd wakker, en kijken nog weer even op het terras op de 1e verdieping hoe de zon op komt ,niet veel spectaculairder dan voorgaande keren, en even later krijgen wij weer een pannenkoek, welke wij maar weer voor tussen de middag bewaren hebben net yoghurt met muesli op en zijn bijna gereed om weer te verkassen, hebben de Navigatie in gesteld op Meski +_ 120 KM noordelijker, rijden eerst de R 702 waarna de N13.Onderweg zien wij dat men druk doende is met het aanleggen van een grote transport- waterleiding hoewel men hierbij de moderne graafmachines gebruikt, zien wij ook nog zeer veel handwerk .de weg is goed en stukken bijna nieuw en redelijk vlak, dus zijn wij mooi op tijd in Source bleue camping in Meski deze camping is gelegen in een dal met een smalle en steile toegangsweg naar beneden, maar het is te doen en er is een natuurlijke bron, waarin gezwommen kan en mag worden. Het blijkt een zeer basic camping te zijn en de bron/zwembad nodigt niet echt uit om een duik te nemen ,verder zijn er verschillende winkeltjes met natuurlijk tapijten en kleden, diverse soorten kettingen oorbellen ringen enz curiosa, noem het en men heeft het hier, maar men is hier niet opdringerig of zo gelukkig. Wij hebben hier een fijn plekje dus blijven wij hier 2 nachten en gaan morgen wat onderhoud plegen. In ene begint het verschrikkelijk te stormen en het zand vliegt in de rondte, jemig! Dus de schotel naar beneden. 15-04 het heeft vannacht flink geregend en het is ook nu niet droog [raar hoor, regen], dus campertje wassen nou ja wassen !!!! maak de rok schoon met een paar emmers water en dan knapt hij alweer lekker op. En de trap heeft zo nu en dan een eigen wil, en daar zijn wij niet blij mee, dus zullen wij het eens onder handen nemen. En met de koffie is het zonnetje weer onze vriend, dus genieten wij hier weer van de verdere dag.

16-04-2015 tja wij gaan weer verder en op de kaart zien wij weer de nodige palmbomen en een rivier en met een groot stuwmeer, maar ook een darm achtige weg wat weer betekend klimmen en dalen, maar daar hebben wij wel wat mee dus laat maar komen, doorkruizen o.a de stad Ar Rachidia een zeer moderne stad eigenlijk al een beetje Europees; fietspaden trottoir en een prachtige asfaltweg door de stad, alles netjes aangeveegd en hier zien wij weer eens een echte Supermarkt, Amici, waren wij ook wel aan toe, dus samen winkelen en weer eens ijs heerlijke Yaourt is yoghurt en karnemelk (Lben) nu in pakken en bij de kleine winkeltjes langs de weg in zakjes, Hollandse kaas, jawel! en natuurlijk de gewone dingen. Dus wij hadden vanavond weer eens een biefstukje op ons bordje, hebben hier dan ook echt van genoten..… O jee . wij staan nu in Gorges du Ziz alwaar wij dit overheerlijk maal hebben genuttigd. Wij staan hier bij een Auberge, camping (met 20 kamers) bij het aanmelden zagen wij verschillende vlaggetjes van de ANWB rally’s dus en als wij dan vertellen dat wij ook Hollanders zijn brand hij los, over hoe goed wij Hollanders zijn. Ook komt ook hier weer dezelfde groep motorrijders uit Spanje en een hollander, met servicewagen die ook op de camping met herberg was in Erg Shebbi( sahara). Wij zoeken een plekje en verkennen de omgeving en willen nog wat langs de rivier lopen, maar die blijkt te onstuimig heeft het pad gedeeltelijk verorbert dus lopen wij maar een stukje richting de tunnel welke nog door het vreemdelingen- legioen is gemaakt, omstreeks 1927 en lopen wat door een boomgaard maar komen ook hier niet bij de rivier zodat wij maar weer huiswaarts gaan.

17-04-2015 Na het afrekenen vervolgen wij de N 13 en dan na +_ 2 km de tunnel dan zie je plots een bord met hoogte 3,5 m staan, wij zij 3,4m hoog, gelukkig is de tunnel wel breed genoeg, dus maar wat meer naar het midden en zo is ook deze hindernis weer genomen en tijd om er over na te denken hebben wij dan ook niet, dan doemt de mooie Zizkloof op en de ene na de andere haarspeldbocht dient zich alweer aan, dus genieten van de omgeving en de bochten en daar wij aan het dalen zijn is het wel opletten, je gaat namelijk snel te hard. en harder, en na 100 km zijn wij dan in de plaats Midelt een gemeentecamping, er staat inmiddels al een Franse camper verder is er niemand te zien, dus zoeken wij zelf een plekje en dan zegt Marion kijk daar beweegt een kleed /deken, wij zien een arm bewegen en gebaren naar de plaatsen, maar daar blijft het bij, dus rijden wij verder en parkeren ons huisje op wat wij denken een goede plek, er volgen zo nog wat koppels en tegen de avond komt de man tot leven en na later blijkt komt ook zijn vader, welke wat meer energie blijkt te bezitten,. maar dit gaat ons niets aan, wij hebben een leuk plekje, nog geen 800 m hemelsbreed bij ons vandaan staat een zendmast met daar aan meerdere schotels niks nieuws zullen jullie denken, wel, op meerdere plekken hebben ooievaars hun nesten gemaakt, we tellen er wel 7 en klepperen er regelmatig op los! net als alle andere liefdesrituelen, maakt dat dit gezellige buren zijn, die voor afwisseling zorgen met hun vluchten heen en weer. 18-04. Zaterdag .We stappen op de motor en er blijken ten N.O. van deze plaats nog verlaten mijnen te zijn waar we naar toe gaan, bij navraag bij de politie rijd deze ons een stukje voor en wijst ons de goede afslag naar het plaatsje Aouli. Onderweg zien we nog de verlaten installatie van de loodmijnen en bij het plaatsje Aouli aangekomen zien we de verlaten installaties van de lood en zilvermijnen , waar een jongen ons het een en ander over vertelde. Ze zijn al sinds de jaren 80 van de vorige eeuw verlaten. In deze bergen zijn heel veel fossielen te vinden en is rijk aan mineralen, maar daar moet je echt verstand van hebben om die te vinden.… We rijden na dit alles bekeken te hebben verder en wat genieten we van deze route door erosie gevormde veelkleurige lagen en zien heel veel keren onze vloer van de kamer erin terug! (natuursteen). ……..19-04 . We gaan weer verder, maar eerst nog even naar de prachtige zaak in Midelt die fossielen en stenen verkoopt, waar we de vondsten zien die hier in de omgeving gevonden zijn., we worden verwelkomt met Berberwhisky ( is Marokkaanse thee) en verbazen ons wat een prachtige stenen, en sieraden, fossielen, waarvan prachtige voorwerpen gemaakt, zoals schaaltjes, potjes, klokken, lampjes, bijzettafeltjes, zelfs wasbakjes gemaakt,etc.etc. we keken ons ogen uit en kunnen deze keer de verleiding niet weer staan om een aandenken te kopen. Dit is vakkundig bewerkt en gepolijst zodat de fossielen er mooi in uit komen. We gaan weer verder.. over de N13 waar we het eerste A-Trix bord zagen en even later het hoogtebegrenzingsbord van ja-ja 4.75m! een schitterende weg over de Zadpas, met 2178m. de hoogste pas van de Midden-Atlas, richting Azrou en zien het landschap veranderen in grote zeer groene vlaktes en huizen met puntdaken en dakpannen en ook hier veel ooievaarsnesten er bovenop. Het doet Oostenrijks aan, is dan ook wintersportgebied. ……….. Later komen we bij de Atlascederbossen en deze bomen kunnen wel meer dan 50m hoog worden , waar ook vele staartloze apen in leven , de magot of makaak geheten, de enige noord-Afrikaanse apensoort driekwart van de populatie leeft hier. We stappen uit en zien de apen gelijk, apen in de bomen en op de grond met vele gezinnen met kinderen erbij. De apen zijn zeer vreedzaam, dus we hoefden ook niet op onze brillen te passen, haha. ook een wijfjesmakaak met een jong, altijd leuk om te zien We vervolgen de route, even buiten Azrou is de camping , mooi gelegen in een kersenboomgaard, leuke plaatsen!

20-April De temperatuur is wat frisser, ja we komen natuurlijk nu in het midden van Marokko. S’morgens maken we een wandeling naar een mooi Zwitzers aandoend restaurant vlakbij de camping en krijgen gelijk een rondleiding van een aardige vrouw in moderne europese kleding en op het mooie dakterras genieten we van de koffie en het prachtige uitzicht en wanen ons hier net in Oostenrijk of Zwitserland, dit is ook een klein wintersportgebied. S’middags maken we een motorrit ten Noorden van Azrou voert de weg ons naar El Hajeb langs de rand van een plateau, het Balcon d ‘’íto geheten, waar je een prachtig uitzicht hebt over een soort maanlandschap en heel veel groene weiden en bergen eindeloos, zo groot.. 21/ 04 In de zon ontbijtten we nog en later betrekt het weer, maar wagen het er toch op en gaan vandaag een motorrit binnendoor maken, door een nationaal park met vele steeneiken, richting het bergstadje Ain Leu, leuk lint- dorpje veel landbouwgrond en vele fruitboomgaarden, een hele rustige route waar we maar weinig mensen en verkeer tegen komen, maar nog wel een jonge aap, afgezien van het bergdorpje waar we veel mensen bij elkaar zien. We staan er steeds versteld van hoe mooi groen het is op dit moment. Het weer is bewolkt , maar goed en wel terug op de camping toch een klein buitje. Goed weer om deze Dolfijnpraat af te maken. Het reisplan is nu om naar de Koningssteden Meknes en Fes te gaan en naar Volubilis een stad uit de 3e eeuw voor Christus. ...Ja zo zit je in de overweldigende natuur en zo weer in een stad, wat zijn we toch blij om dit te mogen zien en meemaken!

Tot de volgende Dolfijnpraat en jullie ook genieten van de mooie natuur, de bloemen, en bollenvelden! Het allerbeste en heel veel groeten vanuit Marokko, Klaas en Marion.

famgreft@gmail.com

Fijn dat jullie weer opgeknapt zijn!!! En wat een bijzonder verhaal!! Alsof ik het zelf ervaar, geweldig!! Bedankt.

GrePi

De heimwee blijft... Wat een mooie verhalen weer.
We lezen bij onder het genot van een kopje koffie in de zon (jawel). Op het terras, al weer zo'n frans woord. Kom nog maar eens een paar woorden steenkolen frans, want dat is wat we spreken, bij ons leren!Veel plezier met de Koningssteden en Volubilis. Liefs GrePi.

GrePi

Nog even dit: Is de genoemde Piet van der Steen de Zwerfsteen? Zo ja, dan hebben we (alweer) een gemeenschappelijke kennis.

Tiny

Wat heerlijk dat jullie zo genieten, het is zo heerlijk lezen,jammer dat we weer moeten wachten op de volgende belevenissen.
Wij wensen jullie wederom heel veel plezier

ria

Wat weer een mooi verslag.
Toppie hoor.
Wat leuk dat we jullie zo kunnen volgen op de reis.
Ik kijk al weer uit naar de volgende.
Lekker genieten.
Groetjes ria

Wihelmien

Weet je ,,jullie vinden het koud..16 graden, het is hier nog niet boven de 16 graden geweest zolang jullie op reis zijn..
Dus geniet ervan, en weer dank voor jullie mooie verslag.
Met een warme groet vanmiddag..

Willy Schuijt.

De foto's laten zien hoe indrukwekkend het Atlasgebergte is.
Als ik zo naar de haarspeldbochten kijk moet je wel durven,
maar daar zitten jullie niet mee. Leuk dat jullie een mooi
fossiel hebben gekocht. Je hebt nu de kans om zo iets aan-
aan te schaffen. Ik was er ook gek van en zoveel verschillende soorten. Fijn dat het goed met jullie gezondheid
gaat. Willy.