dolfijnpraat.reismee.nl

Dolfijnpraat 14

Dolfijnpraat 14

Beste Allemaal, Satao Portugal 09-06-2015

Maandag 18 mei 2015

Wij hebben besloten om vandaag weer terug te gaan naar Europa, dit is 3 weken eerder dan dat wij het land uit moeten en waarom nu dan al. Wij hadden gehoopt en dus gepland om hier te duiken en dit is niet gelukt om twee redenen 1e de uitglijder in Fes, sindsdien heeft klaas last van de rug en nek en 2e is dat hier minder duikgelegenheid is dan wij hadden gehoopt, jammer maar zo was het. Wij zijn wel wat gespannen daar wij niet zeker weten of de verlenging wel is gegaan zoals het hoort, het ging toen zo raar, moesten na 10 dagen terug komen en toen wij kwamen was de melding dat alles al goed was en wij dus niet hadden terug hoeven komen. Nu dus op weg naar de boot maar eerst de stad Tanger zien uit te komen, i.v.m. opbrekingen ging dit niet vanzelf, maar als wij op de grote weg rijden gaat het verder goed en na 75 km staan wij op het haven terrein, eerst de laatste Marokkaanse Dh inwisselen voor de vertrouwde Euro, maar wat lijken deze munten toch veel op elkaar. Van hier naar de paspoort controle alle papiertjes mee? geel /groen /het bewuste formulier/ natuurlijk de paspoorten, heb alles in een mapje dus mooi overzichtelijk, als de Douanier dat ziet wil hij alles hebben, waar is dit voor ?en begint over te schrijven , heeft u een kopie vraagt hij, neen, weer overschrijven, dan pakt hij alles op en loopt naar een groot kantoor en komt met een collega terug, wil deze man een hand geven, nee ik ben hier ook kok, zie bloed aan de hand en zegt: toerist, oké doorrijden, wij eerst nog onze paspoorten terug en rijden. Komen wij bij de mobiele Scanner, wij moeten uit de camper en op afstand blijven, rijd er een grote trailer met een arm een omgekeerde u er aan, welke langzaam de camper scande, oké 50 m verder komt er een man met een drugs hond om de camper heen lopen gelukkig niets gevonden, oké en staan binnen de ¾ uur voor gate 3, wij zijn mooi op tijd het is inmiddels 11.30 uur de boot is er nog niet, maar zal volgens planning om13.30 uur weer vertrekken, super allemaal. Wat zijn wij blij, je weet natuurlijk nooit wat er allemaal voor onverwachte dingen kunnen opdoen, het waait ook gelukkig veel minder dan de afgelopen dagen zodat het met onze zeeziekte ook wel zal mee vallen. Na een rustige overtocht van +_ 90 min komen wij weer in Spanje aan, ook hier ging het fluitend zelfs helemaal geen controle wat wil zeggen stapvoets binnen rijden en wij hebben de Garmin in gesteld op het kleine plaatsje Area de Castellar +_ 40 km van de haven een rustige plek midden in het dorpje waar wij een rustige nacht door brengen. 19-05-2015 wij willen van uit hier naar Gibraltar, volgens de berichten en boeken moet je ook hier ooit eens geweest zijn, dus zakken wij weer even af 21 km om naar de camperplek in de haven van Gibraltar te rijden, welke ook weer aan de grens is van Gibraltar, wat een drukte wij rijden zeker een km stapvoets voor wij de afslag naar de haven bereikt hebben en zien +- 500m verder de grensposten van GBZ staan, vandaar de file ook natuurlijk, wij zijn vroeg en het meren deel zullen wel dagjes mensen zijn, aan de kentekens te zien, maar wij gaan rechts af het haven terrein op, wat ziet het er hier keurig uit wij denken dat dit hier nog niet erg oud zal zijn, bij de slagboom worden wij opgewacht door de parkeer beheerder, welke vraagt of wij overnachten of alleen parkeren willen, overnachten 24 uur incl Hook Upp is € 12,00 maar men heeft hier geen stroom, waarop Klaas natuurlijk zegt maar u heeft hier toch zon, dan hebben wij stroom, wat een brede lach op de mans gezicht oplevert. Rijden naar de aangewezen plek,20 plekken zijn hier maar er kunnen er wel 40 staan mooi ruim dus, wat een mooie grote boten liggen hier, het is nog vroeg, dus wandel schoenen aan drinken mee en op pad, na 600 m staan wij dan weer voor de Douane, ja echte paspoort controle hier hoor, echt Engels formeel en keurig gekleed. Worden gelijk weer aangesproken door gidsen en reisleiders waarop Marion zegt, heb je dat nu hier ook weer, dacht er vanaf te zijn van dat gezeur, Tja Marion het is toeristen gebied dus dan heb je dat. Wij gaan onze eigen weg als altijd en stappen op de stads bus, naar het centrum van waar wij een volgende bus naar de Kabelbaan nemen, wij willen natuurlijk naar het hoogste punt, we gaan met een skilift 450 m. hoog, op deze rots wonen ook de staartloze apen, welke wij eerder in Marokko hebben gezien We genieten van het prachtige uitzicht en leuk om al deze apen te zien. Na een flinke wandeling besloten we om weer naar beneden te gaan, maar Klaas wil lopend en ik zei nou je doet maar, ik ga met de kabelbaan en dan zie ik je straks wel bij de kabelbaan beneden. Wat duurde dat lang voordat Klaas er was, wat bleek hij was aan de verkeerde kant uitgekomen, dus voordat hij er was…..

20-05 De rots van Gibraltar is bij de vrede van Utrecht in 1713 voor eeuwig aan Groot-Brittannië toegewezen In de tweede wereldoorlog was er in de Cave een ziekenhuis gevestigd en er bevinden zich 80 km. siege tunnels. Klaas wil op de motor nog een rondje rijden dus Garmin in stellen op Punta de Europa motor uit de mottenballen t’ was alweer een tijdje geleden dus dan kriebelt het weer bij hem, Marion zag het niet zo zitten gezien de hectiek in het centrum gister, dus gaat hij alleen voor een ritje, Klaas wat mij verbaasde bij de grens dat ik wel mijn paspoort moest laten zien, maar niet de verzekerings papieren en na nog geen km sta ik midden op de start/landings baan van Gibraltar zie een Easyjet toestel staan ,zijn wij gisteren met de bus natuurlijk ook over gegaan maar toen blijkbaar gemist, t’ja de weg van de grens naar de stad kruist de start/landings baan en dat is toch wel heel bijzonder, wij lazen dat dit het meest gevaarlijke vliegveld van Europa is, na een paar km ben ik door de stad en word het rustiger, ja men rijd hier gewoon net als de rest van Europa rechts, en niet als in Engeland links ,zullen zij het ooit leren ???Ha ha. Na 6 km slingeren langs de west zijde waar veel industrie en woningbouw is kom ik dan aan bij Punta de Europa Vuurtoren/ Moskee Kanon en gedenk teken voor de gevallenen bij diverse oorlogen, ziet er allemaal zeer verzorgd uit en natuurlijk in de verte de vele vissersschepen. Hier wat foto’s gemaakt en weer huiswaarts via de oost zijde met zijn enorme hoge steile rotswand waar in diverse schiet gaten van kanonnen te zien zijn en dan doemt er zich een tunnel op van +- 600 m de rots in, waarna er zich een vakantie oord met baai aan aanmeld, ziet er leeg uit, maar wel netjes mogelijk nog wat vroeg voor hier? vervolg mijn weg en rijd zo weer de stad binnen en kom na 75 km weer bij Marionnetje, die net aan de koffie zit dus wat doe je dan ? ik ga er bij zitten in de hoop ook een bakkie te krijgen en wel hoor wij drinken samen nog een bakkie en ik mag mijn ervaringen weer vertellen, al pratend zeg Marion zullen wij straks weer verder gaan, heb gekeken als wij nu naar Medina Sidonia +- 90 km gaan dan zijn wij daar nog op tijd. Dus inpakken en rijden, onderweg de eerste druppels op het raam, wat een armoede 2 dagen in Europa en hebben wij dit, ruitenwissers aan uit aan uit tot wij een doffe dreun horen en de wissers staan blijven, gelukkig bleef het verder droog en bij de volgende stop kijken, blijkt de as van de ruitenwissermotor te zijn afgebroken, dus nu maar hopen op verder mooi weer, en rijden verder. Na 86 km vinden wij een plek aan de rand van dit dorp, met een mooi uitzicht over het dal en op 100 m van het centrum. 21-05 Medina Sidonia en beklimmen hier de kerktoren tot in de klokkentoren, de kerken staan ook hier altijd op een hoogste punt in stad of dorp en als je dan in de klokken toren sta en het is goed weer dan heb je een fantastisch uitzicht, maar je kunt hier ook uit je ondergoed vandaan waaien hebben wij het gevoel, maar ook mooie plaatjes schieten. Dit is een tussenstop wij rijden richting Sevilla en hebben een overnachting gepland in Arcos maar hier is morgen markt, en of je hier dan wil of kan staan ???? ons niet gezien, wel maken wij hier een stadswandeling maar wel vermoeiend met al dat klimmen en dalen. Wij rijden nog weer 78 km naar een Gop welke bij een hotel is, onder de bomen en heerlijk rustig en kijken uit op een stuwmeer.22-05 Een moeizame start de startonderbreker heeft al een poosje kuren, maar Klaas durft er niet te veel aan te doen daar hij bang is het apparaat in storing te zetten en dan??? maar na een ½ uurtje vertrekken wij dan toch, voor een ritje naar het strandje aan dit meer, Lago de Arco en zwemmen hier, je moet er even door zijn maar dan heerlijk, de temperatuur is hier tussen de 23/28 gr en wij genieten van deze prachtige locatie zodat wij dit ritueel 3 dagen herhalen Klaas heeft nog wel de storing aan de startonderbreker kunnen verhelpen, contactspray bracht uitkomst. 25-05 weer richting Sevilla maar wel ogen open voor MB garagebedrijven, vandaag bezoeken er twee. Overnachten doen wij in Puerto Serrano bij een oud stoomtrein station waar men op de oude spoorbaan een fietspad heeft aan gelegd. Hebben ons nog maar net geïnstalleerd komt er nog een stel Hollanders, wij babbelen wat over en weer vraagt de vrouw uit welk deel van Noord Holland komen jullie, O dat weet je al, ja dat hoor ik wel ben zelf geboren op de Stroet in St. Maarten en heet Kruyer ben een nicht van Hans Semco enz enz, ja de wereld is soms klein! Wij besluiten met elkaar de eerste 15 km van de tocht te fietsen en drinken gezellig bij een stationnetje een glaasje en hebben genoeg gesprekstof en rijden weer huiswaards .26-05 8 uur ble ble een hele kudde schapen en geiten rond de campers, dus klik klik en rijden na elkaar een fijne en goede reis te wensen weer verder. Ten Oosten van Sevilla is een zonnetoren waar we eerst naar toe gaan op aangeven van vriend Dirk dit is een zeer speciale toren, maar wil jij er ook meer van weten kijk dan op www.torresolenergy.com daar vind je alle ins en oud over dit speciale project na 19 km zijn wij dan is Sevilla aangekomen een bewaakt terrein waar ze alle merken auto s distribueren maar er is hier ook een garage/ spuiterij enz. en alle voorzieningen van een camping en men is zeer vriendelijk. Wij zijn niet de enigen, er staan er nu al 25 campers, ideaal is 100 m van de bus stop en op de fiets is het +_1,5 km naar de stad super toch en er zijn goede fietspaden. Wij maken kennis met twee Nieuw-Zeelanders die de lijnen op onze camper hebben gezien en komen vragen hoe en wat in Marokko, zij hadden geen betere info kunnen vinden, zodat zij met heel veel positieve info weer naar hun camper gingen.

27-05 De mannen hebben nog wat vragen en geven ze nog het een en ander aan folders mee, en zij gingen dus van hier door naar Marokko. Er is hier Wi-Fi, dus even met Gomes Warmenhuizen contacten ivm die ruitenwisser motor, wel er zijn 2 types maar men kan ons niet zeggen welke wij moeten hebben, ook niet nadat ik alle maten heb door gegeven , jammer, ik ben hier nog bij de MB dealer gaan kijken, ook niet, zodat ik nu mijn pijlen op een recyclebedrijf heb gezet , maar die heb je ook niet overal, dus vingers maar gekruist houden en onder weg ogen goed open houden. Wij gaan op de fiets toch nog even naar de stad Sevilla, wat een prachtige gebouwen! Eerst bezoeken we in een mooi Art-Deco- gebouw het museum Arles met traditionele volkskunst en het archeologisch museum, allebei de moeite waard, allebei gelegen in een prachtig park: Maria Luisa. Daarna naar de info bekijken de gezellige stad verder en besloten de dag door tapa’s te eten met Sangria, heerlijk! 28-05 Vandaag weer naar de stad gefietst, het is weer erg warm 35gr. en bezoeken de prachtige Kathedraal, lekker koel, in 1401 begon men met de bouw en een eeuw later was hij gereed, de grootste in Europa, heel mooi, de panelen achter het altaar zijn prachtig uit hout gesneden en toen verguld, wat een vakmanschap! ook naar de toren met prachtig uitzicht over de stad, we waren hier een tijdje zoet en nog even een terrasje pakken en op zoek naar een Vodafone winkel wat uiteindelijk toch nog lukt in zo’n grote stad.

29-05 na de Hookupp vervolgen wij de trip richting Zafra een rit van 141 km lief stadje

30-05 Marion is jarig 65 jaar en wat een verrassing de stoel is versierd met slingers! We vertrekken weer met de camper, hier komen we zeker nog eens terug en we houden een tussenstop in Merida, we wandelen daar naar het oude Romeinse theater, een van de best bewaarde uit Romeinse wereld, ook amfitheater en ruïnes van een Romeins huis met vloermozaïek, erg interessant allemaal. We gaan later weer verder met de camper en komen vandaag op de meest luxe camping in Caceres, met een eigen badkamer Toilet/wastafel en/douche bij de plek. dus elke plek heeft een eigen badkamer super toch, het duurde alleen wel wat voor het internet werkte. Hebben hier s’avonds lekker gegeten .

01-06 Op de motor naar het Natuurpark Monfrague waar monniksgieren vertoeven de rit er naar toe was wat minder of zijn wij verwend? Maar het park was mooi en wat een vogels zeg

03-06 Wij gaan nu richting Portugal Lamas naar Ben en Astrid v Veen de oud collega van Klaas die hier een B&B zijn begonnen en waar wij in 2008 ook zijn geweest toen om te helpen met verbouwen en nu eens een kijkje gaan nemen hoe het allemaal is geworden en bovenal bijpraten natuurlijk, maar maken nog wel even een tussen stop in Viseu waar wij op een Gop staan aan de rand van de oude stad, waar wij met de kabelcar naar boven worden gebracht, gratis en elke 15 min op en neer boven nog een m of 4 met de lift en dan sta je voor de kerk en het geweldige museum van de bekende Portugese schilder Vasco. Bij thuiskomst blijken er ook 7 Roma’s hier hun plek gevonden te hebben, gebruiken de Hookupp plaats bijna als badkamer en was gelegenheid voor het wassen van de kleding welke men dan weer te drogen hangt aan de houten afrastering van het grasperk. Ze hebben hun bed op het grasveld geïnstalleerd slaapt natuurlijk beter dan asfalt. Wat men niet weet is dat s’morgens tegen 5 uur de beregening aan gaat, wij zullen zien hoe dit afloopt. Ben hier zelf al een keer van wakker geschrokken door dat het tegen de camper aan spatte.

05-06 . 5 uur PSST-PSST….. ja hoor de beregenings installatie deed z’n werk weer gauw kijken hoe het met de buren is, wel die spoedden zich op het asfalt en ik ben ook weer verder gaan ronken.9.00 uur wij hebben het plan een fiets tocht te maken ook hier heeft men op de oude stoomtram baan ,een keurig geasfalteerd fietspad aangelegd het glooit ook wat, maar je fietst door een prachtig stukje natuur, nu reden wij, ook deze keer weer 15 km van de 25 km onderweg een bakkie en natuurlijk het zonnetje als altijd lijkt wel. Bij thuis komst zagen wij de was van de Roma’s nog hangen en wie weet wat voor goede bewaking wij hierdoor weer gehad hebben, hoe zegt Johan kruyf dat; elk nadeel heeft ook zijn voordeel toch. Wij hebben er in elk geval geen last van gehad, het is niet ver naar de camping in Satao na 50 km staan voor de deur, zij weten dat wij komen Astrid heeft zelfs een fles wijn als welkom gebracht, mooie camping, ruime plekken en met zwembad en keurig sanitair en goede douche dus genieten hier.

07-06-2015 Het zonnetje is er weer en wij gaan vandaag richting Ben & Astrid v Veen voor de genen die het niet weten Klaas heeft met Ben ongeveer 3 jaar samen gewerkt bij onze eerste werkgever 40 jaar geleden en wij hebben altijd contact gehouden Ben & Astrid hebben +_ 9 jaar geleden het plan op gevat een B&B te beginnen in Portugal en 8 jaar geleden kochten zij een oude Dokters woning met 13000 m2 grond het geheel was al wel wat in verval , toen zij het kochten, in dat jaar zijn hebben wij een rondje Spanje Portugal gedaan en zijn toen daar wezen helpen verbouwen, nu is het volop in bedrijf, zij verhuren 4 kamers, 1 appartement alle met eigen badkamer en 2 grote luxe tenten, ook met eigen badkamer in de tent. Geweldig om te zien hoe mooi het is geworden! later op de dag kwamen er gasten uit Bergen en zijn broer was een oud-collega uitvoerder van Heddes. Dus er was gesprekstof genoeg, maar er is feest in een dorp vlakbij, ivm Sacramentsdag volksdansen enz zodat Ben voorstelt daar te gaan kijken, zodat wij met z’n allen in het busje stappen en op naar het dorp,.je zou het met onze volksdansen kunnen vergelijken maar er zit natuurlijk een religieus tintje aan, De beide mannen worden ook nog ten dans gevraagd in mijn geval huppelde maar wat mee en zwaai wat met de armen en het zal wel. Deze dag wordt dan in zeg maar het dorpshuis afgesloten met hapjes door de bevolking gemaakt, zo ook een varken aan het spit voor de gelovigen, maar je zal het niet geloven maar het smaakte ons ook best, Ha ha (dit mocht hoor , voor de bezoekers) Na afloop brachten zij ons weer thuis, en hebben wij de eerste grote regenbui sinds tijden, zeker een klein uur stortregen.

08-06-2015

Een dagje thuis en af en toe een baantje trekken in het zwembad heerlijk, lekker weertje , o jeee Om 16.30 uur komt de kippenboer waar je een Piri Piri kip kunt bestellen welke dan om 18.00 uur gaar is, elke maandag komt hij hier en grilt de kippen terplekke, heerlijk en mooi makkelijk he Marion. S’avonds weer heel veel onweer en veel regen wat slaapt dat dan toch lekker, maar wij hebben het toch liever niet, willen wij wel weer terug??

09-06-2015 De dag begint met zon. Deze dag gaan we op de motor een toertje maken door de omgeving, het valt ons op dat er prachtige mooie huizen zijn gebouwd in vergelijking met de vorige keer dat we er waren. De grappige huisjes waar mais in wordt gedroogd, kom je nog veel tegen .Dan grillen we op de camping een voor ons onbekend maar lekker visje en smullen weer. Vanavond komen Ben en Astrid bij ons langs op de camping om elkaar gedag te zeggen, daar we morgen weer verder gaan.

Allemaal de Vrolijke Groeten en nog heel Hartelijk bedankt voor de verjaardag wensen voor Marions 65e verjaardag! Een fijne tijd toegewenst!

Tot de volgende Dolfijnpraat, hoewel we nu in Noordelijke richting gaan zijn we toch van plan om nog te genieten van wat er op ons pad komt.

DOL-FIJNE GROETEN Klaas & Marion.

co

je heb het nog best druk op je oude dag

Chesterfieldmeister

Dank weer voor het mooie reisverslag, heb er lang naar uitgekeken.

Marja Drenth

Geniet maar lekker van de zon, die is hier nog ver te zoeken. Top om jullie avonturen te lezen en wat jullie allemaal meemaken. Tot spoedig ziens??

tinekemdi@gmail.com

Ik heb weer genoten van het verhaal maar er was ook wat spanning voor jullie maar het is weer goed gekomen.!!! En vandaag zag ik op de kalender dat het 17 juni jullie trouw dag is al die feestjes hebben wij nog te goed?? Nu komen jullie toch wel richting Nederland nog even genieten lieve groetjes Tineke Oostervink