dolfijnpraat.reismee.nl

Dolfijnpraat 3

Beste lezers, bij deze 3e Dolfijnpraat. Vrijdag 31-10-2014

Tijdens een rit van57 km komen we aan bij een natuurgebied dat nog net in Catalonië ligt, de weg leid ons dwars door de vele hectaren rijstvelden, die doorsneden worden door irrigatiekanaaltjes, moerassen, dit is een eldorado voor vele soorten verschillende vogels. Er is een restaurant met informatiecentrum , je kunt er fietsen en bootjes huren, paardrijden, er is een speeltuin en een gop voor 20 campers, wij sluiten aan en zijn nr 17 en ontmoeten ook hier weer Hollanders die al eens in Marokko zijn geweest en ons weer van mogelijk bruikbare info voorzien, zeer enthousiast vertellen over hun trip, dus wij krijgen er ook steeds meer een idee van hoe alles daar werkt.

Zaterdag ,weer mooi weer dus op de fiets door het natuurgebied, wij rijden langs La Tancada en zien onderweg een groep Flamingo’s, ja vele honderden maar het is wel ver weg zodat foto’s maken niet echt mee valt, wij fietsen langs de km lange irrigatiekanalen, met hier en daar vogelkijkposten, tussen de rijstvelden zien we vele soorten vogels maar wij zijn geen vogelaars dus kunnen wij daar niet veel over vertellen. Wij komen nog aan het strand bij Platja del Eucalyptus waar je met de auto tot aan de vloedlijn kunt rijden, in het verleden hebben hier natuurlijk ook campers gestaan maar dit is nu verboden, na 15 km komen wij bij ons eindpunt Urb. Eucalyptus. Het valt ons op dat het steeds erg druk is bij het restaurant en besluiten dan ook om maar eens Paella te gaan eten en een karafje Sangria er bij Marion is geen schaal-en schelpdier liefhebber en besteld een groente Paella en Klaas de vis natuurlijk, de rijst is van de streek dat kan niet missen en wij genieten er echt van, na afloop krijgen wij elk een doosje plaatselijke rijst mee.

Dinsdag 04-11 De afgelopen nacht was stormachtig met flinke buien en een vrouwtje die midden in de nacht nog weer de E reader had gepakt. ivm de storm waarvan zij wakker was geworden. Na het ontbijt vervolgen wij ons pad en rijden 51 km via de Nationale weg de N340 naar Peniscola alwaar een Camping gop is, kun je voor de camping staan en gebruikmaken van de faciliteiten van de camping voor een aantrekkelijke prijs. Het valt ons niet mee, maar Marion kan de was doen en besluiten dus voor 1 nacht te boeken en dan weer verder kijken.

Woensdag 05-11 het was een koude nacht +-13 gr na het ontbijt rijden wij op zoek naar een plek in Peniscola en vinden die maar wij vinden de plekken te klein en de bomen te laag, zodat wij na overleg besluiten richting Valencia te rijden, grotendeels via de N340 mooie weg door mooi landschap, je merkt wel langs deze weg dat er veel werkeloosheid is, onder jonge vrouwen er staan hier veel jonge vrouwen langs de weg en die zie je nooit werken. Onderweg bij Benicassim is een gereguleerde Dump gelegenheid of te wel hook—upp, welke wij nog even aandoen, legen de vuilwatertank en vullen de drinkwatertank zodat wij straks in Valencia geen gebrek hebben aan water. Wij rijden dwars door Valencia ziet er goed uit. Tijdens de stop voor een zebrapad met stoplichten komt er een Jongleerder met kegels zijn kunsten vertonen en bij Oranje met zijn hand langs de auto ramen, je snapt het wel zeker. Even buiten de stad is een gop waar wij even een kijkje nemen, omdat wij Valencia willen zien. Wel niet te geloven staan nu 75 m van de kustlijn, kleine duinen op een prachtplek waar er 50 mogen staan en wij zijn nr 5 dus on zee ruimte en rust, toppy toch! .zien in de verte de grote containerschepen voor anker liggen

donderdag 06-11 wakker worden met zicht op de Middellandse zee en dan de zon natuurlijk al weer in vol ornaat op de voorgrond Toppy. Wij gaan vandaag op de fiets naar de stad, volgens de info van de mensen die hier al langer staan kunnen we langs de kust blijven fietsen en richting het noorden, de grote kranen in de haven op zo’n 13 km, maar het is vlak en een klein beetje wind tegen, wel als je dichter bij komt zie je eerst de pijler van de hoge brug naast de futuristische gebouwen; genaamd: Agora gebouw en hier naast de koepel van het Oceanografic en als wij onder de brug staan zien we het prachtige Museo de las ciencias Principe Felipemet links hiervan weer zo’n geweldig bouwwerk het Umbracle en dit alles in de bedding van de oude rivier, een geweldig idee met een nog mooier resultaat, de foto’s zeggen meer , dus voegen wij deze bij, wij hebben hier dan ook heel erg van genoten, hebben nog info gehaald voor het oude centrum maar houden dit voor het volgende bezoek verder op deze week. Na het avondeten is het donker en zien wij de maan uit het water omhoog komen, wat is dit genieten van de weerspiegeling in het water en al die kleuren, echt een pracht!

Vrijdag, wij blijven vandaag om de deur en klaas gaat even zwemmen maar dat werd dan ook heel even…….. te koud en het loopt hier heel langzaam af dus ben je wel 50 m weg sta je nog maar 1 ½ diep en alleen maar zand, niks geen leven. Er komen nog een stel speervissers die wij vragen hoe en wat en zij melden het zelfde je moet heeel ver voor een diepte van 10 meter het zicht is matig en de vis te klein. Er komen en vertrekken weer camperraars zodat wij komende nacht met 10 campers staan. Wat leuk we zien het aardige stel uit Almelo weer welke achter ons staan! We hadden hun in de Ebro-Delta ontmoet. Om 18.45 is het weer bijna donker en wij genieten weer van ons vrije uitzicht van de opkomst van de Volle maan en maken ons verslagje en zo ook de plannen voor morgen dan willen wij naar het oude centrum.

Zaterdag Op de fiets weer naar de stad, geweldig dit fietspad zo langs de kust, de zon is er weer wij rijden het bekende pad maar zien toch weer nieuwe dingen, vandaag ook vele kleine bootjes waarschijnlijk vissers en maken ook nog weer wat foto’s van de futuristische gebouwen wat is het toch een architectonisch hoogstandje deze hele operatie geweldig. Wij fietsen weer door de ouder rivierbedding naar het oude deel en starten natuurlijk bij de oude stadspoort welke we natuurlijk ook beklimmen, met een pracht uitzicht en als je zo hoog sta en over de daken heen kan kijken is het eigenlijk in elke historische stad hetzelfde, het is een ouwe troep met hier en daar een balkonnetje, dakkapelletje, terrasje enz wat er dan na jaren niet meer uitziet. Maar gaan verder en zien toch ook weer hele mooie gebouwen, daken en plafonds o.a die van de markthal, prachtig! ja en de spanten allemaal nog met de hand geklonken he, dan zie je weer de vakmanschap van vroeger waar ik zo van kan genieten. Hier en daar speelt of zingt er een artiest op een pleintje met terrasjes zodat wij ook maar eens aanschuiven en ons de wel bekende Paella maar weer eens laten smaken, en wij moeten zeggen dit is beslist geen straf en we genieten er dan ook echt van. Inmiddels is de dag al weer bijna om zodat we de fiets weer op zoeken en huiswaarts keren, waar we dan weer tegen 18.00 uur aankomen eigenlijk net voor donker, maar Marionnetje heeft vandaag een makkie zij hoeft niet te koken, wij gaan lekker wat schrijven tv kijken en uitbuiken Ha ha. Wat hebben wij het slecht he! Zondag het is bewolkt en Klaas steekt de kachel aan het heeft afgelopen nacht ook geregend dus het is koeler en de zon is niet te vinden, wij zouden vandaag thuis blijven, dagboek bijwerken en een wandeling maken en genieten van het uitzicht, ook vandaag weer vele pleziervaartuigen en er komen en gaan weer containerschepen, wat een imposant gezicht is dat toch, die grote zeeschepen met dan zo’n klein plezierbootje langszij. In de namiddag worden wij op de borrel gevraagd van het stel uit Almelo, erg gezellig. Het is gaan regenen met een erg donkere lucht. Bij thuiskomst doet Marion een paar afbakbroodjes in de oven en ja je raad het al smullen maar weer en kijken s’avonds nog even naar klasgenoten. Zondagmiddag lopen wij een rondje langs de kust en dan vragen we het stel uit Almelo om bij ons een borreltje te drinken erg gezellig.

Maandag Weer naar de stad nu eerst naar Vodafone kijken of zij ons E-mail probleem kunnen oplossen, wel men was erg behulpzaam maar het lukte de dame niet , ook niet met de foto uitleg welke ik van Hans had meegekregen via E-mail op de laptop. Toen een collega er bij, maar het mocht niet baten, dus zullen wij het wel zonder E-mail te kunnen verzenden moeten doen. Gelukkig kunnen wij wel E-mail / Whats App / SMS /ontvangen maar dus geen E–mail verzenden Onze Weblog gaat via internet en dat is dus ook geen probleem, jullie reactie via deze weblog of E-mail kunnen wij dus gewoon lezen en wij vinden het ook leuk/fijn te weten hoe het met jullie/jou gaat. Het is inmiddels alweer dik middag dus eerst maar wat eten, eettenten genoeg, dus nu maar eens tortilla’s, nu gaan wij naar het station, in aparte stijl, niet groot maar van de aankomsthal en de naast gelegen vertrekken zijn de plafonds en een groot deel van de wanden, geweldig mooi met mozaïek afgewerkt. Van hier zouden wij de Arena in willen maar wij zijn in Spanje en hier heeft men Siësta van 12.00 tot 16.00 uur dus er alleen maar om heenlopen dan. Van hier is het een klein stukje naar het postkantoor met een geweldige mooie koepel in de aankomsthal. Toen naar het oude beursgebouw met zijn gedraaide kolommen, welke de gewelven ondersteunen in de aankomsthal. Dan komen we weer in de buurt van de fietsen en weer naar huis.

Dinsdag 11-11-2014 Sint-Maarten in Nederland, Joyce en Timo vast weer veel snoep op gehaald! Met hun mooie zelfgemaakte lampions! het regent dus maken wij er maar weer een reisdag van, achteraf heeft het eigenlijk de hele dag geregend. Wij reden grotendeels de N332 welke langs de kustlijn loopt, maar het laatste stuk over de bergen gaat met klimmen en haarspeldbochten, geen 150 meter recht tijdens het klimmen en dalen een uitzichten om sprakeloos van te worden, tijdens het dalen wel langere rechte stukken, zodat Klaas meer tijd had om rond te kijken en zo in Javea aankwamen, waar wij weer op een gop staan, met nog 4 andere campers en 500 m van het strand.

Woensdag 12-11 om 8.45 uur worden wij wakker, na het ontbijt de koffie wel en dan schiet de dag alweer aardig op, na het eten gaan wij op de fiets langs de kustweg in Noordelijke richting naar Xabia. Bij de VVV halen wij info, blijkt er ook nog een oud stadsdeel te zijn, dit bewaren wij voor donderdag, dan is er ook markt en fietsen nog wat verder langs de kust. O ja wij zien posters hangen van Flamingodansen in een hotel voor vrijdagavond en dit lijkt ons wel leuk, dit wilden wij jaren geleden al eens bijwonen, maar toen lukte het niet, dus kaartjes gekocht. We zien ook hier weer snorkelende Speervissers, maar of dit het nu is wij hebben ze nog niet met vis gezien.( dit is trouwens in Nederland verboden)

Donderdag Om 9.00 uur is het alweer 19 gr dus wij pakken weer de fiets en op naar Xabia het stadje ligt hoog op een berg dus wij moeten er wel wat voor doen, Marion haar fiets doet weer wat hij moet doen, Marion ondersteunen, als ik het niet kan, Ha ha een gezellige markt. een Paella pan gekocht, kopen nog wat fruit en heerlijk licht gezouten amandelen enz waarna wij nog verder het stadje verkennen leuk gezellig met ook hier weer die smalle straatjes. Daar was een terrasje, dus een bakkie koffie (café con leche) Op weg naar huis kijken wij nog even naar een camping daar de drink en vuil water tanks bijna leeg en vol zijn, erg krappe plekken, maar er is wel plaats. Na het middag eten op de fiets langs de kust maar nu in zuidelijke richting en zien daar plekjes waar je stil van wordt en wij denken ook een plek gevonden te hebben om te duiken, maar hebben in elk geval mooie plaatjes geschoten bij de Cala Blanca Bay .

Vrijdag 14-11 een dag van wat rommelen en boodschappen een heel gezellig centrum in Javea met vele winkels, restaurants en heel rustig, iets te rustig vinden wij, al vele tenten gesloten, maar ja het is herfst..….. Er is ook hier een camping waar wij een kijkje nemen, deze lijkt voor ons geschikter dus denken wij nu morgen hier heen te gaan, maar vanavond eerst naar de Flamingo dansers kijken. We lopen over de gezellige boulevard er naar toe. Het was een leuke avond, maar onze verwachtingen waren blijkbaar te hoog.….

Zaterdag 15-11 zouden wij op eigen gelegenheid op een mooi plekje gaan duiken, maar op de plek aangekomen bleek er te veel wind , dus grote golven nou ja ,in elk geval te groot om knap te water te kunnen, jammer, dus plan B uit de kast gehaald en pakken de motor en gaan de berg Mont Go beklimmen en de resten van windmolens bekijken die er op de toppen van de Mont-Go staan, niet zoals wij die kunnen natuurlijk maar op zijn Spaans gemetseld en zonder draaiende kruin, maar met een vaste as, je snapt het wel denk dit is weer kaassie voor klaassie lekker sturen in de bergen, en maakt de rest het alleen nog maar mooier. Prachtige vergezichten en een huizen onderweg niet te filmen zo mooi dus ook geen beelden, ha ha.

Zondag16-11 de kust van Javea tot Granadelle langs op de motor ja wat moeten wij nu weer zeggen, wel het is niet te beschrijven wat wij allemaal zien, de grillige kust het is hier echt zo mooi! het maakt zoveel indruk dat wij s ávonds eigenlijk uitgeteld op de bank zitten, om alle indrukken te verwerken, de huizen op de bergen, de een nog mooier dan de ander, met een uitzicht, omgeving niet te omschrijven, zo mooi.

Maandag 17-11 voor ons doen vroeg op daar wij de camping voor 10.00 uur moesten verlaten en wij wilden nog hook- uppen voor vertrek. Wij rijden richting Calpe/ Altea en onderweg stoppen we in Calpe om de 332m. hoge rots te zien die uit de zee omhoog rijst en lopen er over de boulevard. Terug naar de camper zien wij 2 zeer speciale campers van bouwvakkers, die hier zo te zien de hele wereld mee afreizen, gezien alle kaartdelen op de zijdes en vragen om werk met website en al, heel leuk! Na 52 km zijn wij tussen de sinaasappelboomgaarden in Alfaz-del Pi waar een camperpark is met zwembad dit is een heel mooie gop! de kosten per nacht zijn €14.00 incl. 2 personen camper gebruik van alle faciliteiten, wc, douche, wasmachine… incl. Wi-Fi bij het buitenzwembad en zeer ruime plekken+_ 100/150 m2. Er mogen hier 35 campers staan wij zijn nr. 20 en staan met de deurzijde op het westen dus nog lekker van de zon genieten voor de rest van de dag. Er zijn mensen die hier blijven staan de hele winter.

Dinsdag 18-11 Ja Marion heeft weer een rit in de planning staan, wij gaan weer de bergen in wij gaan vandaag naar Guadalest een bergdorpje hooog in de bergen met Stuwmeer en onder weg nog watervallen en een motormuseum en weer haarspeld na haarspeldbocht neee hier krijg je als motor rijder nooit genoeg van toch!!!!!Het echte oude dorpje kom je binnen via een tunnel met zeer stijl op lopend pad waarna je eerst een museum door moet en dan kom via diverse trappen en bordessen in het dorpje waar o.a een oude woning als museum is ingericht met in de kelder de stal bg woning kamer keuken enz . Wij gaan nog hoger door de gezellige straatjes waar o.a de begraafplaats is, een kapelletje, uitkijkpost over het stuwmeer en dal rondom, het stuwmeer staat wel 2 tot 3 m onder het overstort niveau wat niet gebruikelijk is om deze tijd en dit is ook de reden dat wij niet naar de watervallen gaan welke Marion ook in deze rit had zitten. Wij dalen weer af en wandelen nog even door het basis dorp met de smalle en steile tot zeer steile straatje en vele souvenirs winkeltjes. Op naar O nee naar beneden naar het motor museum welke wij onder weg omhoog al zagen een verzameling van meest Spaanse motorfietsen vanaf 1920 tot en van straatfiets tot en met militaire 3 wielers van o.a. moto Guzzi, natuurlijk kan Mike de bike op een Honda 6 cilinder niet missen een tegelplateau van +_ 1,3 bij 2m siert een van de wanden.

Woensdag 19-11 Vandaag vertrekken we weer zuidelijker en rijden voorbij Benidorm waar wij op afstand de wolkenkrabbers zien en komen in Santa Pola aan en op deze camperplek ontmoeten we weer andere camperaars waar we weer leuke gesprekstof mee hebben en van de zon genieten.

Donderdag 20-11 op de fiets naar de haven en zien vele vissers, het leek ons leuk om van hier met de boot naar het eiland Illa de Tabarca te gaan maar de harde koude wind en bewolking speelde ons parten. Dan langs de zeekust gefietst met hele lange uitgestrekte schone stranden, met hier vlak achter de zoutwinningen, twee immens grote bergen zout en verder het land in bezinkingsbassins.

Vrijdag 21-11 Route verder nu naar Elche/Elx waar we op camperplek aankomen. Het weer is weer bewolkt, zijn we niet meer zo gewend! We fietsen wat in de omgeving, veel palmbomen waar de dadels aanhangen en citrusvruchtenbomen zo mooi met de sinaasappels en de citroenen en de olijfbomen natuurlijk. Verder is het hier erg dor en kaal, ja in de zomer is het hier ook het heetste deel van Spanje…. Verderop zit een torenvalk verstrikt in de struiken en kan geen kant op, mijn Klaas kan dit niet aanzien en verlost hem, de vogel liet het maar al te graag toe en ja hoor het lukte! Onderweg zagen we ook nog een geitenhoeder altijd leuk om te zien, weer terug en relaxen.

Zaterdag 22-11 Met de motor naar de stad Elche, deze staat bekend om zijn mooie palmentuinen daar willen we naar toe, de bossen rond de stad bevatten ruim 300.000 palmbomen ,men is rond 300 v C. zijn begonnen met de aanplanting, van deze bossen, een gedeelte hiervan is omheind en kun je bezichtigen, het was echt prachtig, zoveel soorten palmbomen en ook bananenbomen, cactussen, allerlei exotische planten meters hoog die wij als kamerplanten kennen. We hebben natuurlijk ook de stad bekeken en omdat er op Zaterdag vaak getrouwd wordt in Spanje zagen we een trouwerij, Klaas had de lachers weer op zijn hand want die moest weer even gekheid maken, hilariteit alom. Vele overwinteraars die op een plek blijven staan, zo ook hier in Elche maar dat is niet ons ding en willen veel zien en beleven, daarom vertrekken wij morgen weer op 25 November verder naar het Zuiden

Deze Dol-Fijnpraat sluiten we nu af met een nawoordje, wat fotootjes en WW,tjes.

We op het nieuws gezien hebben dat November de warmste maand ooit is in Nederland Wij Sinterklaas hebben zien vertrekken per vol cruiseschip vanuit Valencia naar Holland.

Antwoorden op gestelde vragen:1e wat is een gop; dit is een gereguleerde overnachtingsplek voor campers, niet voor auto met caravan, welke gratis kan zijn maar de kosten kunnen ook variëren tussen de €1,00 en € 25,00 soms komt men het verschuldigde bedrag ophalen of men kan dit betalen bij bijvoorbeeld bij de plaatselijke VVV,(hier toerist info) slagboom of gewoon bij een kantoortje bij de ingang 2e wat is hook-uppen; dat is het lossen van vuil water/grijs/zwart: grijs is gootsteenwater, zwart is wc. en dan heb je nog chemisch toilet. en het laden van schoon/drink water. 3e boodschappen doen: geen probleem aan de doorgaande wegen zijn vele supermarkten Aldi/Lidl/ grote supermacado,s die ook non food verkopen, is alles verkrijgbaar, soms wat anders dan we gewend zijn maar het is ook leuk om uit te proberen, men verkoopt hier ook gekookte eieren in dezelfde doosjes als rauwe alleen het plaatje is anders, zodat als je het ei wil bakken je niet weet wat je ziet. Vaak ook op kleine afstand van waar we staan en natuurlijk zijn er ook de weekmarkten met een grote keus aan heerlijk fruit, groenten, verse noten en de overdekte markten vaak in monumentale panden. Na het vorige verslag hebben we 240 km gefietst/ met de motor 560km/ met de camper 1160km gereden.4e O ja wij hebben nog ongewenste logees welke het blijkbaar erg naar de zin hebben bij ons daar wij er alles aan doen om ze de deur uit te werken, maar wat zouden het zijn???? Hebben jullie een idee wij horen/lezen het graag.5e De was, wel die doen wij op een camping of met onze mini wasmachine en centrifuge en dan gebeurt het wel dat als de laatste was gewassen is de eerste alweer de kast in kan, maar dan moet wel de zon schijnen natuurlijk en dan zijn er nog de wasserettes bij de tankstations o.a {repsol}. 6e Hier is men bezig met de olijvenoogst en de citrusvruchtenoogst zal niet lang meer duren. 7e wij spreken veel mensen met veel camperervaring en een ieder wil vaak weten waar men heen gaat of geweest is, als wij dan zeggen dat wij de Koningssteden willen bezoeken in Marokko, wel dan zijn de mensen die er geweest zijn gelijk zo enthousiast en komen met folders adressen coördinaten enz doen hoor niets aan de hand een geweldig land met geweldige mensen zodat wij hebben besloten om wat te versnellen en niet rond half januari maar mogelijk al half december over te steken, maar dat lezen jullie dan wel in de volgende Dolfijnpraat.

Tanja

Hallo lieve oom en tante!

Zo dat is een lang verhaal, jullie hebben veel opgespaard! Leuk om te lezen wat jullie allemaal zien en beleven, dat is heel wat.
Gekookte eieren bakken….ik zie jullie gezicht voor me, haha!
En die ongenode gasten…jullie hebben toch geen bedbugs he?

Ik ben heel erg benieuwd naar jullie verhalen uit Marokko, dat is echt weer heel wat anders.
Ik kijk al uit naar de volgende Dolfijnpraat!

Liefs Tanja

Chesterfieldmeister

Een heel interessante beschrijving van jullie belevenissen. Heb er erg van genoten en wacht vol interesse op het volgende deel ven jullie reisverslag.

Els

hallo luitjes,

Leuk om jullie ervaringen te lezen. Jaloers!! Jullie zullen ook de hevige wateroverlast in Marokko hebben gezien op het nieuws. Wow dat prachtige gortdroge Ouarzezate onder water! Onvoorstelbaar, hopelijk dan vanaf half december droge voeten in Marokko. Hoe zeggen ze dat ook al weer? Wat vandaag valt, valt morgen niet.
(Chocolade) muizen meegesmokkeld??

Willy Schuijt

Bedankt voor de mooie reisbeschrijvingen. Wat hebben jullie
al veel mooie dingen gezien. Hier in Holland wordt het steeds
een beetje kouder. Vannacht 0 graden. Verder gaat het goed . Ik heb mijn verjaardag voor de 2 andere kleine vrouwtjes gevierd en hebben het natuurlijk over Marion en
Klaas gehad. Ik ben benieuw naar Marokko.Groetjes Willy.

riet rood

Het zijn weer prachtige verhalen,leuk om te lezen ik ben erg jaloers.Nu op naar Marokko.

Tot horens,

Riet Rood

Jan & Tiny

Hallo Klaas & Marion,
Wat genieten jullie heerlijk.
Het was weer een feest te lezen wat jullie meegemaakt hebben.
Mooie foto's
We kijken weer uit naar de volgende belevenissen.
Groetjes Jan &n Tiny