dolfijnpraat.reismee.nl

Dolfijnpraat 13

Beste Kijk en Leesvrienden!

DOLFIJNPRAAT 13 16 Mei 2015 Achakar Marokko

22-04- 2015

De zon schijnt volop en we gaan vandaag weer verder vanuit Azrou, even hook-uppen en richting Ifrane en als we hier doorheen rijden zeggen we, is dit ook Marokko? Het ziet er echt Europees uit met zijn huizen met rode puntdaken, schone brede straten. De universiteit heeft aanzienlijk bijgedragen aan de ontwikkeling van deze stad en dat is te zien .Onderweg is er veel landbouw, met moderne machines en ook weer veel fruitbomen en heel veel wijnranken. De Koningsstad Meknes naderen we en we zien veel bloemen en planten op de rotondes, het ziet er fleurig uit. We rijden de stad in, volgen de navigatie welke is ingesteld voor een camperplek, maar wat blijkt de camperplek zou in het hartje van Meknes zijn, al rijdend zeg ik tegen Marion kijk hier links wat een groot plein ,kijk jij hier wat een mooie grote poorten en wat een politie ineens, wat blijkt wij staan met dat grote ding midden in de stad, links place El Hedim en rechts Bab El Mansour rustig blijven, de politie zegt niets dus we mogen hier blijkbaar wel komen, o ja aan de rechterkant zien we de grote stadsmuren en de prachtige poorten, maar de camperplek zowel de camping zijn er niet meer, dus verder gereden door de drukke stad, rustig aan want het is smal hier, na ongeveer 27 km komen we in Moulay Idriss, waar wel een camping is, hier zouden wij anders later naar toe wilen gaan, een mooie terrassencamping en waar we weer vriendelijk welkom worden geheten. Er wordt ons verteld dat we van hier op de bus kunnen stappen naar Meknes en de laatste bus tot s’ avonds 10.00uur terug gaat, dat is mooi! Marion duikt s’middags in de boeken om te lezen over de stad Meknes. 23-04-2015 We worden verwelkomd met thee, wat aardig! Nog even een wasje doen met elkaar en de oude centrifuge van pap en mam doet nog prima zijn werk, als ze dat nog wisten, zouden ze heel blij voor ons zijn! De campingeigenaar verteld ons welke bus we moeten hebben en maakt een beschrijving van wat we niet mogen missen in Meknes, leuk! De zon schijnt weer volop ! We lopen de camping af en er komt al een busje aan, achterin is nog plaats op de houten banken, en het geld wordt opgehaald, steeds meer mensen stappen in en Klaas steekt ook een helpende hand uit om een grote ‘’meelzak’’ of wat het ook is aan te pakken , waarmee een vrouw de bus in wil, wat dan ook zeer op prijs gesteld wordt. Dit is toch ook weer bijzonder hoor om mee te maken , wat gaat het hier er anders aan toe, we worden door elkaar gehobbeld, maar dat mag de pret niet drukken In Meknes aangekomen lopen we het plein op en slenteren door de medina en hebben trek en worden we door een ober die hollands spreekt aangesproken en eten we daar een hapje, de ober geeft Nederlandse les vertelde hij. We bezoeken er 2 musea, waar we altijd wel in geïnteresseerd zijn . Het museum Dar Jamai, het museum voor Marokkaanse kunstnijverheid, is gevestigd in een paleis, dus ook dit is ook interessant om te zien; 8 expositieruimten op de begane grond rond de tuin met houtsnijwerk, aardewerk- keramiek,tapijten,borduurwerk,kaftans en gordels, sieraden en metaalwerk. Op de bovenverdieping een gereconstrueerd typisch Marokkaanse stijlkamer; Zellijtegelwerk op de wanden en het koepelvormige plafond is versierd met houtsnijwerk. Daarna in de Medina naar de hogere koranschool, met o.a. de studentenruimten, mooie binnenplaats met vijver, en bovenop het uitzicht naar de moskee en de medina. Daarna naar het Mausoleum van Moulay Ismail, Een van de belangrijkste gebouwen van de stad, het van binnen rijk versierde grafmonument, met verschillende voorzalen. Dan nemen we de petit taxi en laten ons naar de graanopslag en agdalbassin, 40.000m2, rijden, aardig vijvertje, de enorme gewelfde voorraadkamers, met muren van 4m. dik dus erg koel, maar liefst 29 hallen( een met waterrad(1 replica ervan te zien ) die met dieren in beweging werden gebracht) en in de vorstelijke stallen, nu ruïnes, stonden toen 12.000 paarden/muildieren .Met de taxi weer terug naar het centrum en tijd voor een bakkie, boven op een dakterras met mooi uitzicht op het plein en gelijk even uitrusten. Het wordt al gezellig druk op het plein en we slenteren deze avond door deze stad en keren met nu een grotere bus terug naar de camping. 24-04-2015 Als wij de rolgordijnen optrekken zien wij dat er 2 glaasjes thee. voor ons op de tafel staan. Eerst schijnt de zon , maar dan wordt het wat mistig en bewolkt, maar we gaan vanmiddag naar Volubilis, een soort oudheidkundig openluchtmuseum, ruim 5km. hier vandaan, de belangrijkste en indrukwekkendste vindplaats van heel Noord-Afrika, het is zeer de moeite waard, vanwege de goed bewaard gebleven vloermozaïeken en de ligging van de stad in het schitterende landschap, maar ook omdat sommige bouwwerken nog overeind staan en een goed beeld geven van het vroegere leven in deze stad, welke stamt uit de 3e eeuw voor Christus, het terrein is 40 ha. groot. Op hoogtijdagen telde deze stad 10.000-20.000 inwoners. Onder de indruk waren we van de prachtige vloermozaïeken , de ruïne van het Capitool, een basiliek, een triomfboog, de thermen ( de tegenwoordige jacuzzi) de oliepersen voor het maken van de olijfolie. Terecht dat deze vindplaats op de Werelderfgoed lijst van Unesco staat. Wij vonden het heel interessant en heel bijzonder. Voldaan keerden we weer terug naar huis. 25-04 motorrit in de omgeving gemaakt, aan het verslag gewerkt , gelezen etc .26-04 We gaan naar de stad Moulay Idris (pelgrimsstad) op de motor, deze helderwitte stad ligt in een schitterend landschap op 2 rotsformaties. Daar aangekomen lopen we naar een hoger gelegen terrasje en drinken een nos-nos. We zien vele ouders met in een deken gewikkeld een jongetje in hele mooie kleertjes en sommigen huilden, zal er..begon ik tegen Klaas, ja hoor, we hoorden muziek en ons vermoeden werd bevestigd bij navraag, vandaag was er besnijdenis van de jongetjes. Later gaan we met het boek in de hand voor de wandeling naar het uitkijkpunt en dan komt er een jongen naar ons toe en wijst ons ongevraagd de weg en wijst ons aan waar deze rituelen/ceremonie plaats vinden, bij de moskee met een minaret in ronde vorm waarvan er maar 3 bestaan, de tweede in Mekka en naar het graf van Idriss met zijn groene pannendak. We hebben een mooi uitzicht over deze witte stad. Dan gaan we verder op de motor en wat is het hier groen, het lijken wel patchworkdekens in allerlei kleuren groen, groen/geel allerlei gewassen en wat genieten we weer, na 80 km weer thuis 27-04 Vandaag Koningsdag, samen televisie kijken naar Koningsdag, wat is dat toch super dat we de Hollandse TV hier kunnen volgen! ( en het nieuws niet te vergeten en onze favoriete programma’s) s’middags nog even een spelletje jeu de boules. 28-04 We gaan met de camper naar Fes, drinken onderweg op een mooi uitzichtpunt een kop koffie en later zien we weer eens een Marjane supermarkt, waar we onze inkopen doen. Volgens de app kunnen we vlakbij de stad staan en dat klopt ook, een groot parkeerterrein vlakbij de oude stad met de medina, dat is lekker makkelijk! Van hier gaan we de dan de stad bezoeken en zien in de Medina een prachtige portaal en nemen een kijkje, we worden verwelkomd en blijkt dat dit een particulier paleis is en mochten we tegen betaling verder kijken, een prachtig echt Marokkaans interieur, met lage banken en mooi aangekleed, zelfs prijkte er een foto aan de wand met Koningin Juliana erop! ook een kijkje op het dakterras met goed overzicht van de medina. We slenteren nog wat door de gezellige straten, met de levendige sfeer en kijken onze ogen uit. Ook s’Avonds is het een aparte sfeer om hier rond te lopen. 29-04 Vanmorgen naar museum La Batha gevestigd in een Moors paleis, met o.a. plattelandskunst, leerwerk, boeken en manuscripten, weefkunst en borduurwerk, verzameling deuren en houtsnijkunst. s’Middags naar Fondouk(was vroeger een onderkomen dat onderdak bood voor reizende kooplieden, hun lastdieren en koopwaar) dus Fondouk- el-Nejjarine, een historisch monument en staat op de wereld erfgoedlijst van Unesco, een indrukwekkend gebouw met 3 verdiepingen waar nu een houtmuseum in gevestigd is, wij hebben inmiddels al aardig wat projecten van Unesco bezocht en dan valt toch zeker op dat deze projecten uitstraling hebben, sorry dat wij het moeten zeggen ,maar dit is dan ook iets wat men zeker hier nog mist, men is zich nog niet echt bewust dat onderhoud behoud is, dit moet men zich hier nog bewust worden denken wij, het pronkstuk .van dit museum de trappreekstoel was uit geleend aan een ander museum, waar wij het al eerder zagen maar ons toen niet van de historische waarde bewust waren, verder boomstammen van verschillende soorten en waar deze zoal voor worden gebruikt/verwerkt van hamersteel tot pollepel zullen wij maar zeggen, jammer maar foto’s maken binnen mocht alleen van de hal [prachtig mooi en niet van de vertrekken, hoewel er verder eigenlijk voornamelijk gebruiksvoorwerpen hang en sluitwerk en vitrines met sloten en sleutels; het tandenborstel model waren te zien We dwalen verder door de straten en keken nog bij een minileerlooierij.30-04 Eerst naar de grote leerlooierijen en of we het willen of niet loopt er weer een nep gids voor ons uit om de weg te wijzen , via ons boek hadden we het ook gevonden maar goed, hij wilde van geen wijken weten, hij leidde ons een trap op 2 verdiepingen hoger door leerwinkels en op het hoge terras hadden we een goed overzicht van de leerlooierijen, deze ligt hier al sinds de middeleeuwen en de werkwijze gaat nog net zo… We roken trouwens geen vieze lucht zoals in Marakech, maar daar stonden we er met ons neus bovenop. De huiden van schapen, geiten koeien en kamelen ondergaan diverse processen, verwijderen van haar en vlees, dan weken in vaten, dan drogen en spoelen, dan kunnen ze worden geverfd en overgedragen aan de leerbewerkers. Er waren diverse bouwactiviteiten aan de gang, waarop we vroegen wat eraan de hand was, waarop de winkelier vertelde, dat de Koning de renovatie subsidieert van de hele leerlooierijindustrie. Dan werden we weer verleid door de uitgestalde leren jasjes, tassen slippers etc. maar de mode is voor ons niet actueel en kunnende verleiding weerstaan. We banjeren op ons eigen richting het plein en horen de koperslager van verre , hier aangekomen mogen wij geen foto’s van de koperslagers maken maar is wel leuk om te zien hoe men uit een vlakke plaat een grote koperen schaal klopt, zonder er gaten in te slaan, dat is de vakman! De 14e eeuwse Karaouinebibliotheek is in restauratie en de Medersa hiertegenover ook helaas. We zien de houtbewerkers, wat zijn dat ook een vaklui! en mogen er hun werk bewonderen, wat zij dan ook maar al te graag laten zien Dit is zeker Kaassie voor mijn Klaassie en zeggen tegen elkaar dit is weer iets wat je niet hebt als je achter de gids aan moet, zoals vele groepen hier die we tegen komen. Het heeft voordelen maar ook nadelen. Nog even uitpuffen op een terrasje en dan naar de andere Medersa Bou Inania, de grootste en weelderigste die er gebouwd is uit 1350-1355 , prachtig gedecoreerd en die diende als Moskee, internaat en als school. Het rechthoekige gebouw heeft een verdieping en ligt rond een vierkante binnenplaats van onyx en marmer en aan 3 kanten omgeven door een kruisgang en gelukkig toegankelijk dus voor niet moslims. In de namiddag lopen wij de heuvel buiten de stad op tussen de agaven, olijfbomen, cactussen naar de merinidische graven en de 16e eeuwse ruines van een Necropolis, de graftomben en Merinidisch Paleis, een prachtig uitzicht over de stad Fes hebben we hier, bij het bezichtigen hiervan maakt Klaas nog een uitglijder over het losse grind. Verdorie.. maar hij kan gelukkig weer verder lopen, maar s’Avonds toch last van…

1 Mei Prachtige route naar het Noorden, vele haarspeldbochten en dus mooie uitzichten door de bergen. 2 Mei door het oneindige landschap met alle kleuren groen , net weer de patchworkdekens ,bruin, beige. Vele mensen die het land bewerken, witte huizen met puntdaken van golfplaten, of groot en vierkant, ook meer koeien, bruin en zwartbont. Dan zien de Middellandse zeekust, prachtig blauw! Meditairenee, zo blauw, zo blauw! Hier vinden we een mooie plek om te staan en zwemmen in het heldere water van de baai van El Hoceima Helaas wordt duiken nog niets , want Klaas zijn rug speelt op na de uitglijder op het grindpad. We hebben bewaking van de militairen bij wie je moet melden en je gegevens opgeschreven worden.. 3 -05 We zien hier aan het strand de moslimvrouwen geheel gekleed te water gaan en verkleden zich daarna onder een groot kleed, ook zien we een jongen die zich in de auto ‘’verbroekt’’…….Er komen vele gezinnen bij op deze stralende dag wat in Holland ook een warme zomerdag is. Zien we het goed? In de verte zien we dolfijnen springen en pakken de verrekijker erbij, ja heus! Dat is leuk! 4-05- nog geprobeerd te fietsen, maar dat is hier niet te doen; te steil deze kliffen. Verder lekker relaxen. 5-05 Het weer is bewolkt en vertrekken weer, eerst boodschappen doen bij zowaar een Marjane en rijden verder, komen in Kahla Iris en kijken in dit vissersplaatsje rond, ze zijn druk doende om hier de pier te versterken met van die grote betonnen kraaienpoten met daar tussen enorme keien met een moderne Hyundai kraan en een oudere telekraan, men maakt dagen, denk zo van +_8.00 tot 12.00 en van 13.30 tot 18.00 uur tja heb niets ander te doen, dan kijken, zitten Marionnetje verwennen en samen genieten op onze manier, maar ik vind het fantastisch hoor en wij vergelijken het samen toch regelmatig met ons jaar USA wat voor ons toch wel een hoogte punt was, en mogelijk altijd wel zal blijven. Er is alhier een camping bovenop een klif via een bochtige steile weg, 41 meter boven zeeniveau komen we aan , een super plek! camping ziet er goed uit en fantastisch uitzicht! En genieten! 6-05 We werken de was weg en gaan. s’Middags op de motor naar het plaatsje Torres, waar je vlak aan de zee kunt staan: optie om hier morgen te duiken, overnachten mag hier niet van de militairen .Met Klaas zijn rug gaat het al wat beter inmiddels.(door de massage?)7-05 Naar Torres met de camper en gaan daar dus duiken, wat tegenviel op 1 zeeanemoon en wat kleine groene streepte en wit-zwarte visjes na. Jammer, zoveel moeite doen….Zeeland waardeer je dan weer! We spoelen alles uit en hangen het te drogen en later naar de camping terug. 8-05 Vandaag blijven op de camping even niets. 9-05 We vertrekken weer langs de prachtige kust, met alles bochten en klimmen en dalen het is gigantisch, dus geen ‘’ opschietersweg’’ voor onze dol-fijn, maar dat mag de pret niet drukken, want de uitzichten over de vele baaien is prachtig! En wat is Klaas toch een goeie chauffeur, alle lof! Op een mooi uitzichtpunt eten we ons broodje , weer verder naar ons volgende stekkie en staan nu aan de boulevard van Et Tieta Oued-Laou, keurig schoon en ziet er leuk uit, de parkeerwachters willen graag oppassen en geld en staan met nog 2 andere Franse camperaars. We wandelen in dit stadje wat rond, kopen bij een stalletje een meloen, sinaasappels, abrikoos en perzik, wat appels voor 25 Dirham = 2,50 euro dat is niet gek he! Voor ons op het strand worden spelletjes gedaan met een schoolklas; zaklopen en eieren met een lepel doorgeven en wat hebben ze een plezier, leuk hoor! Het avondeten gebruiken we op een terras waar we heerlijke verse gegrilde sardientjes eten met patat en salade en kijken ondertussen hoe de vissers hun kleurige boten installeren om te gaan vissen en de mensen die hier hun paseo= avondwandeling maken. 10-05 Na een rustige nacht zien we een vissersboot aankomen en Klaas gaat even kijken naar hun vangst en zegt tegen mij kijken hoor een grote tonijn en ja wat een supervis! Zo groot als een dolfijn, mooi om te zien! Het wordt gezellig druk op het strand veel jongelui genieten al vroeg van de zee , de vrouwen overwegend gekleed te water, de kleine kinderen in badkleding. Ook wordt er druk gevoetbald door de jongens. Het is Zondag vandaag en het is een komen en gaan van auto’s en busjes van mensen die van het strand en de zee willen genieten. 11 –Mei Deze morgen vertrokken met de camper van de kust af en via een mooie route en veel klimmen en dalen komen we uiteindelijk in Chefchaouen aan. Een wit-blauwe- stad in een kom tussen 2 hoge bergen. De camping gelegen op 600 m. hoogte en daar kwamen we niet zomaar, via vele haarspeldbochten en mogelijk de meest steile weg die we ooit gehad hebben, zelfs in zijn eerste versnelling was het een hele hijs om boven te komen, maar goed we zijn er toch gekomen. Deze dag verder onder de luifel gezeten want de temperatuur loopt behoorlijk op wel 36gr. Pfff. 12 -05 Vanmorgen op tijd naar de stad lopen, via trappen naar beneden en lopen door de fotogenieke wit en indigoblauw gekalkte huizen met rijk versierde deuren en de smalle straatjes en als we op een plein komen, gaan we op een terrasje zitten en raken aan de praat met een ander hollands stel van de camping en delen weer ervaringen uit. We wandelen later verder en bekijken de weverswerkplaatsen er wordt hier veel geweven en veel handwerk is te zien uit de regio, ook veel rood-wit gestreepte stoffen die in deze regio veel worden gedragen, ook de grote strohoeden met gekleurde balletjes, heel grappig zie je hier veel. Dan zoeken we het restaurant op die bekend staat om zijn lekkere pastilles,( groente en vlees in een pakketje van soort bladerdeeg) in een prachtige entourage genieten we hiervan. Later lopen we naar de bekende ondergrondse bron, Ras el-Ma, ( die verklaart ook dat de tuinen hier zo weelderig zijn) en waar mensen hun flessen vullen , maar waar ook de was in gedaan wordt en er vele kleden schoongeschrobt worden……we drinken op een kleurig terras vers geperste jus d’orange en zien ook een man tussen de stenen en de bron zijn been in zijn nek leggen en kijken met verbazing, het is net een slangenmens! We slenteren door de straatjes met zijn vele winkeltjes terug naar de camping.13-05 We vervolgen onze route en doen de boodschappen het was een beetje een baaldag, 2 campings waren er niet meer en die van Ceuta hebben wij zelf rechts laten liggen, Ceuta is Spaans grondgebied dus moet je de grens over, hier was het een gekkenhuis dus zijn wij door gereden en zo staan we nu 14-05 op een camping ten westen van Tanger in Achakar, vlakbij de grotten van Hercules, waar wij morgen maar eens een bezoekje gaan brengen.15-05 Vandaag dus de grotten bezichtigen was het plan, maar wat blijkt men is deze aan het renoveren [zullen zij gehoord/gelezen hebben dat wij melden dat men nog niet weet wat dit is?]Ha ha dus dan een wandeling langs de kustlijn. 16-05 een motorrit in de omgeving van ruim 60 km maar niet om lang over uit te wijden. Vanavond de laatste hand gelegd aan de 13e Dol-fijnpraat en gaan wij een dezer dagen met de boot vertrekken vanuit Tanger-Med naar Algeciras. Dus de volgende dolfijnpraat zal weer van uit Europa komen.

Voor degenen die ons voorbeeld volgen en mogelijk ook op vakantie gaan willen wij een ieder veel veilige km en heel veel vakantieplezier toe wensen en misschien kunnen diegenen ook ons een verslagje sturen.

Vrolijke Dol-Fijne groetjes Klaas en Marion.

Els

He lui,

Weer mooi beschreven al jullie ervaringen. Gaan we jullie niet nadoen hoor! Volgende week deze tijd zijn wij op onze bestemming. Ik vrees dat jullie t met af en toe een klein berichtje moeten doen!

Fijne reis nog, groetjes Ko en Els

Hans

Bedankt weer voor jullie leuke verslag van de reis.
Goed bezig! Groetjes Hans

Chesterfieldmeister

Weer een mooi verslag van wat jullie weer hebben beleeft en gezien.
Met grote interesse wacht ik iedere keer weer op een nieuwe aflevering van expeditie Marokko.

ria

Hallo vakantie genieters
Wat weer een mooi verslag.
Bedankt hoor.
Nog veel plezier op de volgende K M
Groetjes

Ria hellenkamp

Een reactie vanuit het zonnige Griekenland, wij zijn 15 mei vertrokken en genieten vanaf ons balkon van een prachtig uitzicht op de pagistische golf in de hoop dolfijnen te zien, diehier veel voorkomen. Jullie hebben inmiddels al heel veel gezien en beleefd in Marokko. Nog veel plezier de laatste dagen in Marokko.

GrePI

Fijne en veilige overtocht. En daarna weer welkom in Europa.
Leuk dat jullie tot het eind zo positief over Marokko zijn gebleven.
Vanuit Bremen de groetjes van GrePI

Riet Rood

Hoi Klaas,Marion,

Met genoegen het verslag gelezen, afscheid van Marokko en op naar Europa.Ik verheug me op het volgende verslag
Ik mis jullie wel hoor het is erg stil.

Groetjes Riet

Henry en Carla

Nog lang niet alles gelezen uiteraard !!
Maar dat gaan we zeker doen..
En nu dus in Europa ...
Fijne reis verder en de groetjes van ons..

Willy Schuijt Groot.

Wat hebben jullie weer een mooi verhaal gemaakt.Als
jullie weer in Europa zijn zullen jullie Marokko nog gaan
missen. Marokko is een prachtig afwisselend land. Wat zijn
de plannen nu? Wij gaan na de Pinkster 4 dagen naar de
"Lutte"in Overijssel in een leuk Hotel.Niet op windend maar
ik heb er wel zin in.Goeie overtocht.Groetjes van Willy.

Tineke Oostervink

Hallo klaas en Marion ik vind dat jullie het geweldig hebben gedaan en weer goed. Thuiskomst de volgende dolfijn praat is denk ik van uit Spanje goede reis lieve groetjes Tineke Oostervink

Ria hellenkamp

Hallo Marion,
Van harte gefeliciteerd met je 65e verjaardag, wat een leeftijd hè. Maar het gaat gelukkig vanzelf. Ik wens je een
Heel fijne dag en nog heel veel gezondheid en geluk????????????

Willy Schuyt.

Hartelijk gefeliteerd met 65st verjaardag.Ik wens je
gezondheid en geluk in je nieuwe levensjaar.
Sorry, dat ik een dag telaat ben. Ik hoop, dat je een
gezellige dag gehad hebt, maar ik denk, dat Klaas daar
wel goed voor gezorgd heeft.Goeie reis in Spanje. Willy

Betty Vriesema

Hallo Marion,
Oeps, een dag te laat ...
van harte gefeliciteerd met je 65e verjaardag!!!
En sluit me aan bij alle goede wensen van de andere kleine vrouwtjes.

Hartelijke groeten ook aan Klaas, Betty

tinekemdi@gmail.com

Hallo ik denk dat er niemand is die zoveel heeft gesrcheeven dan Marion en klaas !!!! Ze zijn nu op weg naar Portugese vrienden wat heerlijk en dan weer naar Nederland wat heerlijk jullie weer in de armen te sluiten!!!!! Nog een prettige reis en een goede reis lieve groetjes Tineke Oostervink