dolfijnpraat.reismee.nl

Dolfijnpraat 5 Marokko

Dolfijnpraat nr 5 13-12-2014 Spanje

Beste allemaal ,

Wij vervolgen onze reis na eerst nog even Hook upp gedaan te hebben( laden en lossen) vanuit Almayate boven Malaga en zien steeds meer golfbanen langs de weg, het is een bewolkte dag, tja die wegen langs de kust vervelen ons waarschijnlijk nooit, die ruige kust met het vele klimmen en dalen enz geweldig, wij rijden verder want wij gaan kaartjes halen voor de boot en komen aan in Algeciras, het was even zoeken daar wij niet de juiste coördinaten hadden.]Het kantoor, wat verhuisd was, blijkt van 9 tot 21.00 uur open, dus nu eens geen vaste deur, nee alles behalve dat, hoewel de dame alleen Spaans spreekt, kwamen wij er toch zeer snel met tickets vandaan en kunnen morgen al mee ook, hoera! Naar Marokko! Dat zat mee! wel moet men een uur voor vertrektijd aanwezig zijn. We kunnen kiezen uit 5 vertrektijden en wij gaan voor de vroegste om 8.00 uur dan hebben wij de dag voor ons.. Als kerstattentie krijgen wij een fles Sekt en een krentenstol.

Wij kunnen daar voor de deur de nacht door brengen en het is ongeveer 25 min. rijden naar de haven, dus dit word wekker zetten en die staat nu op 5 uur dus tot morgen.

14-12-2014 het was een korte nacht met veel regen, maar we zijn er op tijd uit wassen eten en rijden, zodat wij natuurlijk te vroeg zijn, maar dat geeft rust, om eerlijk te zijn, zijn wij beiden wel wat gespannen, hoe zal het gaan met de zeeziekte waar wij beiden last van hebben, bij de Douane enz, enz…. wel, rust en kalmte kan ons redden, er zijn natuurlijk meerdere camperraars die zo denken en zo raken we aan de praat met een Duitser die al 14 jaar naar Marokko gaat en zien elkaar weer op de boot is de afspraak, wel de eerste slagboom gaat omhoog op naar pier 4, hier is men nog druk met het laden van vrachtwagens en zien dat bij het schip naast de onze een bus in de problemen is, je moet bij deze schepen achteruit de boot op en de bus loopt met de neus vast op het wegdek dus allerlei vul materiaal word aangesleept om de rijplaten te verhogen maar het lukt en dan zij wij aan de beurt geen probleem voor ons wij zijn hoog genoeg. En dan is het wachten dat het schip geladen is en wij kunnen gaan, nou het was geen 8 maar 8.45 uur voor de trossen los gingen. In de haven blijft de zee vrij rustig en dat geluk hebben wij de hele zeereis, dus die hobbel is genomen, paspoort controle op de boot verloopt zeer soepel mede daar wij ook hier weer vroeg zijn, een bakkie koffie in het restaurant en even met de Duitser in gesprek en het blijkt dat wij beiden dezelfde camping in de planning hebben en spreken af op elkaar te wachten na de Douane, maar het zit ons mee hebben slechts een uur nodig om het land in te mogen en ging veel makkelijker dan ons vooraf verteld, niks geen mannetjes die je papieren wilden enz toppy. Dank aan degenen die ons de tip gaven om deze oversteek naar Tanger-med te nemen.

Wij hebben nog een half uur gewacht maar geen spoor van de Duitsers, dus zijn wij verder gegaan en het ging lekker door een afwisselend landschap met veel bossen en heel heel veeel water onderweg men heeft hier zijn deel wel gehad zo te zien en wij krijgen dan ook nog eens heel veel water onderweg en rijden dan ook in een stuk door naar de camping welke wij na 163 km in Marokko vinden en wat denk je het staat hier blank! alle campers staan op de weg, daar het gras onder water staat en soms wel 5 cm.in de plassen zien we vele ,, koereigertjes,, en op de stukken gras die nog over zijn komen de natuurlijke grasmaaiers: schapen en geiten! Men blijft lachen en vriendelijk, het gevolg van het slechte weer is ook dat de stroom zo nu en dan uitvalt, dan reageert men vrij laconiek er kan een boom omgevallen zijn, waardoor de draad is gebroken, of er staat een stroomkast onderwater enz, maar het wordt weer gemaakt hoor! En na een half uurtje branden de lichten weer. De camping is aan een lagune, wat mooier had geweest met beter weer.

15-12-2014 het heeft even geduurd maar wij besluiten dan om 11.00 uur toch nog weer verder te gaan, daar het blijft regenen, onder weg veel heel veel ondergelopen landen en de kustweg is ook afgesloten, wij kunnen nog net zien dat de weg onderwater staat, dus rijden wij via de tolweg, nu klinkt dat erger dan het is hoor hier zijn de kosten niet zo hoog voor 10 km betaalden wij 30 Dirham +_€3,00 wij willen naar Casablanca voor de hoogste religieuze en grootste moskee na Mekka ter wereld, dus rijden wij via de A3 en hebben een camping in de buurt gevonden en rijden dus op de coördinaten, maar letten niet goed op, rijden zo het binnenland in en raken van de ene in de andere verbazing, van hoe men hier leeft, onder golfplaten, doeken enz. en de mensen lopen hier wat af volgens ons lopen zij de hele dag bij gebrek aan beter, zien veel ezels, muildieren schapen, geiten brommers, ezelwagens, oude zeer oude auto’s de camping blijkt inmiddels opgeheven, dus weer terug en voor wij weer in de bewoonde wereld zijn begint het al te schemeren en een ieder die je spreek zegt rij hier niet in het donker levens gevaarlijk.

Wel dat kunnen wij na 2 dagen dan ook al beamen, waar wij reden was totaal geen verlichting, onze eigen verlichting is net als de auto van 32 jaar geleden en hebben een getinte voorruit dus niet echt optimaal en zeker niet op wegen die te vergelijken zijn met de Alaska High-way en niet breder dan 6 m rijden er mensen zonder licht of een taxi met alleen aan 1 zijde knipperlicht aan of wil men je nog inhalen, rijd je een ezelwagen achterop zonder verlichting maar dan gelukkig komen wij in de stad Casablanca he he denk je dan wij hebben het gehad, wel niet te geloven wat je dan allemaal tegen komt, of tegemoet rijd zonder verlichting en wat een mensen of het normaal is op maandagavond weten wij nu nog niet, zo ontzettend druk , het krioelt hier van de mensen , steken plotseling over, we weten niet wat we meemaken, overal stonden kraampjes en terrasjes, ezelkarren, paardenwagens, handkarren met allerlei groenten en fruit op de laadbak, zien halve schapen of geiten hangen bij de slager, wij weten het niet maar , kan wel zeggen dat wij met dicht geknepen billen door de stad zijn gegaan en de nacht hebben door gebracht ten einde raad aan de A3 bij een pompstation, hier werden wij opgevangen door een parkeerwacht die al met gebaren vroeg of wij wilden slapen en ons naar een rustig plekje loodste. Marion zegt : wat een hachelijk avontuur, moet zeggen dat ik ook nu weer zijn stuurmanskunst bewonder, om ons veilig en wel hierdoor heen te hebben geloodst.! Ben niet gauw bang , maar heb echt een paar schietgebedjes gedaan.

16-12-2014 Wij moeten nog wennen aan het uur vroeger hier denk want wij waren om 7 uur op, wakker, eigenlijk lijkt dit wel een radstadte als in Duitsland goed en netjes voor elkaar met zelfs een gebedsruimte. Wij halen een paar broodjes welke je niet in onze favoriete lijst zal tegenkomen, maar het voedde wel en gaan een nieuwe poging wagen voor een camping, nu maar een aan de kust en moeten dan 41 km naar het noorden en vinden er een via onze app. aan de Atlantische oceaan in Mohammedia en staan op graffel en nog niet in het dal, dus er kan hier nog wel wat vallen voor wij weer in het water staan. Wij maken kennis met weer andere Hollanders en besluiten morgen met elkaar met een taxi naar de Casablanca te gaan worden om 12 uur gehaald en men brengt ons dan zo ongeveer om 18.00 uur weer thuis, wij zijn benieuwd wat ons morgen allemaal te wachten staat.

17-12-2014 Vandaag toen ik brood ging halen kwam de buurman Renee nog wel even melden dat de klok hier een uur terug moet maar dat wisten wij al, dus rustig aan.

Wel de taxi was redelijk op tijd hoewel de taxi zelf al een oud beestje is een MB 190 D uit 1973 met een paar keer de klok rond maar hij doet zijn werk prima onze rit duurde 1,5 uur incl. rit dwars door de stad, zoals wij zelf al gemerkt hadden met onze monsterrit in de avond zoveel mensen zo’n chaos maar nu merk ik ook wel dat de weg van de sterkste/brutaalste het kortst is, dus het voordeel van groot zijn is er wel, de chauffeur zet ons om kwart voor twee af bij de Moskee en zal ons om 15 uur weer ophalen, om twee uur gaat de moskee open voor bezoekers en wat nog nooit hebben meegemaakt wij moeten entree betalen en nog veel ook namelijk 125 Dh dat is € 12,50 en dat voor het bezoek van een gebedshuis, maar wat doe je als je hier met een taxi heen ga dan betaal je en we komen hier ook voor de moskee. Wij hadden een gezellige gids welke 6 talen sprak en wel van een grapje hield en op de vraag wat de rond vliegende duif in de moskee voor betekenis heeft zegt hij wel dat is mijn avond eten…. De moskee was erg mooi. Na dit bezoek is het nog even wachten op onze chauffeur die ons verder nog diverse kleine straatjes met nog kleinere winkeltjes laat zien en zijn wij om 17.00 uur weer op de camping. onderweg spreken wij af om in het camping restaurant iets te gaan eten, het menu staat ons wel aan dus wij naar het restaurant er was niemand en het was koud binnen, waarop de vrouwen zeiden wel dan maken wij thuis wel wat zodat wij bij ons aan de rijst met kerrie zaten met ijs en boeren jongens toe en de mannen deden de afwas nog en lekker na zitten .

18-12-2014 We kijken hier in de omgeving en de hotels en appartementen worden hier de grond uitgestampt, als je de manier van werken hier ziet, de materialen en de technische voortgang, dan heeft de tijd hier 50 jaar stilgestaan, geen randbeveiliging, geen helmen, geen schroefstempels, maar gewoon boomstammen om de volgende verdieping op te storten en men werkt heel hard en van s,morgens vroeg tot s,avonds laat. Aan de buurtjes nog ons wasmachinetje en centrifuge uitgeleend en die ook weer blij.

19-12-2014 vandaag gaan we weer onze route vervolgen en wat is dit toch een andere wereld, wat zien we een tegenstellingen, de krotwoningen en de luxe appartementen en hotels en ook moderne woningen, dan worden er een paar koeien, schapen, geiten verweid, de mensen op ezels, dan zie je in de dorpen waar we door heen rijden een moeder die haar kinderen ophaalt met een ezel met kar veel muilezels en paarden, ook de kleinschalige landbouw wordt veelal niet machinaal gedaan en vele mensen lopen en lopen en als ze ons zien worden we heel vrolijk toegezwaaid ! en vele blije mensen en vele blije kinderogen , want de Marokkanen hebben veelal grote gezinnen, waar ze met de hele familie bij elkaar wonen, want zorgen doen ze hier voorelkaar. Onderweg stoppen we bij de Marjane , is een mega moderne xxxl supermarkt, waar we zien dat deze in de Kerstsferen is en kunnen hier eindelijk een USB. stick kopen , ook de andere boodschappen, we kijken hier ook weer onze ogen uit , de modernste huishoudelijke apparatuur, Tv’s je kan het zo gek niet bedenken of het is er, weer die tegenstelling. We rijden nu naar El Jadida……

20-12-2014 We verkennen de oude historische Portugese stad EL Jadida. Deze stad werd in 1502 gesticht als Portugese vesting , we lopen daar op de grote vesting muren die heel steil naar zee aflopen er zijn 4 bastions. Ook bezoeken we de ondergrondse Citerne met een kruisribgewelf wat mooi in het water spiegelt, zie foto. Tot 1541 heeft deze ruimte dienst gedaan als wapendepot. Later als wateropslag en is toevallig ontdekt door een ondernemer die de muur er uit sloopte in 1927. De Citerne is ook gebruikt door Orson Wellis voor een scene in de film Othello.Wij hadden al eerder een ondergrondse Citerne gezien in Istanboel, die wij veel grootser en indrukwekkender vonden. Vlakbij was er ook een vismarkt, nou we keken onze ogen uit, zelfs een haai lag daar….. kop eraf op de grond, zie foto., hele super grote palingen op vieze oude planken of op kranten op straat. Verderop nog een andere markt de geur van specerijen was heerlijk, kleding, huishoudelijke artikelen, winkels van sinkels noemen we het maar! hebben jullie Erica op reis gezien met o.a. die kippen? Hadden ze hier ook, je zoekt een kip uit en vervolgens gedood en geplukt, dus verser kan niet. Voordat we van de parkeerplaats rijden kijken we nog verbaasd naar de huizenbouw aan de overkant, getuige de fotoos……. We vervolgen onze route langs de mooie kust en genieten weer van het uitzicht en van de mensen die ons onderweg vrolijk toezwaaien ook vele kinderen met hun blije gezichtjes. Duinen rechts en landerijen links De mensen die op het land werken , waar voor ons de tijd heeft stil gestaan, met behulp van paarden en ezels. Ook zien we vele oesterkwekerijen. We komen s,middags aan in Qualidia een alleraardigst en modern stadje waar we op het nieuwe camperpark arriveren, hier was eerder een camping. Het is nieuw, dus ziet er knap uit, waar we ons bij meerdere camperaars aansluiten. We zetten de camper neer en bij de schemering horen we brulkikkers en krekels.…. Dus naar de overkant verhuisd voor een betere nachtrust...-

21-12-2014 We maken kennis met de buren een groep aardige Fransen die allen van een vissersclub zijn. Ook een stel Hollanders in gesprek en blijkt dat we gemeenschappelijke kennissen hebben, zoals we zo vaak ervaren is de wereld niet zo groot. Zij wijzen ons op de kleine soort boerenzwaluwen die hier een tussenstop blijken te hebben op weg naar het verdere zuiden en de koereigers zien we hier ook weer. Dan komt er een tankwagen water brengen die overgeheveld wordt in een grote tank , waar je water kan kopen. (foto) het gaat er hier ook wel af, af en toe ! We lopen omhoog naar het stadje en hier staan prachtige huizen onderweg langs de kust en in de bergen, het stadje waar we komen is een kapper waar het er knap uit ziet en laat Klaas zijn haar knippen en het was keurig geknipt. Onderweg kopen we nog wat bananen. Terug langs de kust zeer rotsachtig en een prachtige lagune en verderop beukt de zee weer tegen de rotsen, hier blijkt het zomers een geliefde plek te zijn voor de Marokkaanse strandliefhebbers en surfers. Ook komen er diverse mannen op oude brommertjes met mandjes of kistjes hun oesters verhandelen, maar wij bedanken ervoor en dus ook vele vis- restaurantjes, ook met kerstversiering, ziet er heel gezellig uit. 22-12-2014 We gaan met de camper weer onze route verder en weer langs de kustweg het wegdek is niet zo best met vele gaten en er komt mist opzetten nog geen 50 m. zicht, heel jammer want juist dit stuk kust is volgens de kaart juist zo bezienswaardig, met diverse uitzichtpunten , helaas, als we bij Safi aankomen wat een belangrijke handels en vissershaven is, maar ook de rokende pijpen van chemische industrie. We verlaten de mistige kustweg, deze stad is ook bekend om zijn pottenbakkerijen, maar je kan niet alles zien en gaan nu richting N1 deze weg is veel beter en geen last van de mist en verbazen ons toch weer of je in een filmdecor waant zo heeft de tijd hier stil gestaan. Hier onderweg gestopt bij een Marjane supermarkt in de Kerstversieringen en doen hier onze inkopen die niet goedkoper zijn dan in Nederland de luxe artikelen zoals bijv chocola is duurder, maar je hebt hier dan wel van alles tot pindakaas aan toe bijv. ideaal dat je zo je inkopen kunt doen en diverse boodschappen de koelkast of vriezer in kunnen, want we houden van een voorraadje. Later doen we het plaatsje Onoura aan op een echte camping.

22-12-2014 Vandaag is officieel de winter begonnen en het is nog steeds een openbaring dat we zoveel zonuren hebben! Maar als de zon weg is dan koelt het hard af en om 18.00 uur donker en smorgens 10 gr. Dus kachel even aan want als de zon erbij is is het al gauw lekker in ons doorzon rijdende huisje.…Dat we op een camping staan is ook omdat we hier graag de Kerstdagen willen doorbrengen, hier komen ook de kennissen uit Limburg van de camping uit Mohammedia naar toe. We lopen om de hoek van de camping en hier zijn diverse oude ambachten te zien, de beste ambachtslieden zijn bezig o.a. met mooi houtsnijwerk van thujahout een kostbare houtsoort heel compact, wat hier in de omgeving groeit en dit wordt ingelegd met citroenhout met zilver of koperdraad en splinters van kamelenbeenderen, wij bewonderen zijn vakmanschap en hij laat met veel liefde zijn werk maar al te graag zien en het is zo hartverwarmend hoe blij ze zijn dat je zo’n belangstelling voor ze hebt en vragen dan waar je vandaan komt en heten je van harte welkom in Marokko, ook zeggen we dan shoekran( is bedankt) en dat vinden ze heel leuk! Ook een mandenvlechter, veel smederijen die bijv. leuke bedden maken die we hier al zagen staan in een huisje op de camping .Op de camping staan al een paar hollanders en wij nodigen ze uit voor een bakkie koffie zij staan hier al een tijd met de caravan en we luisteren geboeid naar hun verhalen , zij hebben jaren lang in 3e wereldlanden gewoond om ontwikkelingswerk te doen en de armoede die wij zien hier is helemaal niets vergeleken bij wat hun meegemaakt hebben en daar leren wij weer van om alles beter te relativeren......

.24-12-2014 Om 6uur gaat het geluid van de Minaret, maar is niet storend, wij vonden dit geluid in Turkije storender en later een soort merel met zijn mooie gezang. Er komen en gaan altijd wel mensen maar gemiddeld staan we hier met 4 of 5 andere stellen dus rustig, ook komen vanmiddag onze oude bekenden hier en vieren we hier Kerstavond, het is weer een leuk weerzien en wij hebben dan ook heerlijk ge gourmet en gezellig bij gepraat.

25-12-2014 Wij hebben gister afgesproken dat wij met elkaar met hun camper naar Essaouria gaan is hier 25 km vandaan de stad bekijken en inkopen doen voor de BBQ van morgen maar wij bezoeken eerst de stad een goed binnen komen rijden tot de kustlijn en komen zo bij het oude centrum de Medina, , genaamd lopen zo door de smalle straatjes of steegjes lijken het meer, met nog kleinere winkeltjes met vele kleuren kleden en handwerk artikelen van snijwerk, kleden, kruiden en ons oog valt zelfs op vrouwen viagra nog nooit van gehoord jullie wel? zie foto, op het dorpsplein eten wij een plaatselijk gerecht wat ons allen goed smaakte. Van hier naar de haven welke druk in bedrijf is visverkopers zijn druk met het schoonmaken/ verkopen van de vis wij verbazen ons dan elke keer weer over de hygiëne de tafels, straat waarop dit gebeurt oud, vies, smerig de ingewanden belanden op straat waar de meeuwen/katten er om vechten, maar de vis is vers. Verder zien wij een scheepswerf waar schepen worden gebouwd op de historische manier, ( prachtig om te zien) maak wat foto’s en kijk blijkbaar geïnteresseerd zodat wij de werf op gevraagd worden en krijgen wat uitleg op z’n Marokkaans deze schepen worden nu gemaakt van o.a thuja hout maar halverwege merken wij wel dat deze rondleiding geld gaat kosten, maar ja dat hoort er hier bij. Van hier naar de supermarkt en op de weg hiernaar toe zien wij weer paarden taxi’s niet een maar zeker 20 bij navraag horen wij dat zij het alleen recht hebben op deze weg en de passagiers springen dan ook van en op de taxi’ voor langer of kortere ritjes.

26-12-2014 Tweede kerstdag na het ontbijt drinken wij samen met de buren de koffie en rommelen nog wat om het huis en de vrouwen beginnen met de voorbereidingen van het eten, vlees marineren salades maken en om 13.30 uur mogen wij de BBQ aansteken, om 14.00 uur mag het vlees er op en dan is het spekkie voor het bekkie! maken een paar fotootjes want wij vinden het toch wel apart in korte broek en korte mouwen op 26 12 in het zonnetje te BBQ en

27-12-2014 Daar wij allemaal toch nog wel meer van Essaouira willen zien gaan wij nog een keer naar de stad met elkaar, lopen over de stadsmuur en genieten van de vergezichten, de kustlijn en natuurlijk moeten wij nog door de smalle straatjes/ steegjes, winkeltjes kijken zodat er nog wat gekocht word voor thuis en o ja, we hebben nog sardientjes gekocht voor op de BBQ vanmiddag zo van de boot waar we ook weer genoten van het op de kade brengen van de vis, (handmatig) en huiswaarts keren waar wij de vis ( op vakkundige wijze door Renee met Klaas schoongemaakt) en restjes van gisteren op de BBQ nog weer nuttigen

28-12-2014 wij leggen de laatste hand aan het dagboek en doen de nodige huishoudelijke dingen om morgen weer verder te gaan. Rest ons alvast een ieder een heel fijne jaarwisseling toe, veel geluk, liefde en voorspoed voor 2015!!!!!!

WW tjes

De Politie heeft ook hier een Laser en komen ze dan ook heel vaak tegen. Supermarkten; Marjana xxxl, zeer modern en verkopen alles ja zelfs kerst verlichting, wij zagen het zelfs ook al in een restaurant hangen. Er word hier enorm veel gebouwd maar arbo en vca enz. zo zagen wij kleden en kleding in en op het bouwwerk hangen en dat roept vragen op. Dus klaas op onderzoek uit, wat blijkt de bouwvakkers reizen vaak heel veel soms wel 500km en wonen dan op het bouwwerk en gaan af en toe naar huis, soms na maanden en het schijnt ook voor te komen dat men pas einde bouwwerk naar huis gaat. Onder weg zagen wij de boeren mais hakselen, er wordt hier veel bloemkool verbouwt. Van alle grote dieren die langs de wegen grazen zoals koeien /paarden/ ezels /muildieren onder begeleiding van boer /boerin heeft men de voorpoten met een stuk touw van max 30 cm aan elkaar gebonden, zodat ze niet hard kunnen lopen en af en toe is dit touw bij ezels nog korter zodat het voor dit beest meer springen met de voorpoten is dan lopen…… Bij het zien van het volgende viel mijn mond open van verbazing, rijdend op de tol weg A5 zien we een veewagen aan komen met op het dak een hek met een 3 de laag koeien dus in de wagen 2 lagen koeien en boven op het dak nog eens een laag onvoorstelbaar maar het mag blijkbaar .wij hopen dit nog eens vast te kunnen leggen ( wij hoorden later dat men hier hel anders omgaat met de dieren dan bij ons.). In de stad en op B wegen komen wij ook veel brombakfietsen tegen, dit zijn brommers met een bak er achter zodat het een driewieler is en zagen later dat deze bak ook kiepen kan Over het algemeen zijn de wegen goed maar plaatselijk lijkt het ook wel de Alaska highway vol gaten en kuilen en zijn dan ook bere trots op onze oude MB welke overigens heel vaak uitvoerig word bekeken en krijgen dan ook vaak vragen over de leeftijd enz leuk toch!