dolfijnpraat.reismee.nl

Dolfijnpraat 15 de laatste van 2015

Dolfijnpraat 15

Frankrijk 09-07-2015 en bij deze de laatste.

10-06-2015 PORTUGAL Satao.

Wij zijn niet vroeg vandaag, eigenlijk is dit altijd zo als het s ’avonds laat is geworden en het kan, dan pakken wij een uurtje extra. Gisteravond waren Ben en Astrid hier in de camper op de camping gekomen en we hadden het zoals vanouds weer erg gezellig en er was weer veel bij te praten. Wat fijn dat het zo goed gaat met hun B&B hier in Portugal, Lamas, het is dan ook een prachtstek, geweldige ligging en het ziet er fantastisch uit! wat ze er van gemaakt hebben is om trots op te zijn! En dat zijn zij dan ook. Het was ook hier in Satao een heerlijke camping, met zwembad( geen chloor , maar zout water) waar we elke dag wel wat baantjes trokken. Onze route gaan we nu weer vervolgen, gisteravond was er nog regen en onweer, maar nu droog, we reden een mooi stuk langs de Douro en vonden weer een goed stekkie. 11-06 Vandaag zijn we 9 Maanden weg en vinden het nog steeds een onbekommerd heerlijk leven zo. We vertrekken weer en komen aan in Miranda de Douro vlakbij de grens van Spanje, we hebben een prachtig uitzicht op de kloof en stuwdam en wandelen wat rond in en rond dit stadje en gaan o.a. naar het museum over het vroegere leven van hier, met een hele leuke uitleg in het Engels. 24gr. wordt het vandaag. Ja gelukkig zijn de weergoden ons goed gezind want we hebben nog steeds een defecte ruitenwisser, maar morgen gaan we naar hopelijk het goede adres. 12-06 wij vervolgen de weg en de GPS zal ons vandaag bij het demontage bedrijf moeten brengen wat wij eerder hebben op gekregen en rijden langs de indrukwekkende kloof en stuwdam, met elektriciteitscentrale en komen dus in Spanje aan en nu op weg naar het adres voor de ruitenwissermotor zeker weten zonder adres hadden wij het nooit gevonden, midden in een dorpje in een stel oude fabriekshallen is dit bedrijf gevestigd., bij dit sloopbedrijf hebben ze keus uit vele onderdelen en dit verhaal kan Klaas beter vertellen. Het loopt in middels alweer tegen 12.00 uur dus weet je nooit of je moet wachten of nog geholpen word, dus op zoek naar een kantoortje, een dame achter een balie en twee oudere mannetjes in een overal, wijzen naar elkaar als ik de ruitenwissermotor uit de plastic nzak haal, kijken en mompelen wat tegen elkaar en de een maakt met zijn hoofd het gebaar van kom maar mee en dit gebaar maakt mij al blij van binnen, daar het geen nee is. Wij lopen de hallen binnen met vele stellingen vol onderdelen alles keurig gesorteerd op art , en de man stopt en wijst naar de eerste plank van onder af welke zeker 1x2 m is en een hoogte tussen de planken is zeker 0,75 cm alleen maar ruitenwissermotoren 12 volt 24 volt en dan nog voor vele merken auto’s. Dus op de knieën en zoeken, de man wenst mij geluk zo te zien en gaat er weer van door, heb er zeker 50 in mijn handen gehad voor ik denk de goede te hebben. op naar de camper en passen /meten, wat blijkt hij werkt dus dat is een, nu moet het nog passen, het past maar de as is dikker dan de oude wat nu, ik besluit de aansluiting op te boren, maar het is in middels etenstijd en moet het terrein verlaten dus camper langs de weg zetten en verder studderen, maar met een kleine 2 uur waren wij weer onderweg met werkende ruiten wissers, wat zijn wij weer blij, maar dat zullen jullie wel snappen lijkt mij.

NA + ­ 1300 KM EN 23 DAGEN DOEN ZE HET WEER.

16-06 We zijn inmiddels weer een paar dagen verder het weer is wat wisselvalliger en er waren wat kleine regenbuitjes [plaagbuitjes] maar de ruitenwisser doet het weer dus precies op tijd de boel weer voor elkaar! Onderweg zien we veel wandelaars die de pelgrimsroute lopen en komen dan aan in Frankrijk in St. Jaen Pied de Port een druk bezocht stadje door pelgrimgangers, mede omdat hier het bekende poortje is waar ze vroeger werden ingehaald en de bel werd geluid , dit poortje staat op de lijst van Unesco, .het is een erg leuk stadje.17-06 vandaag is het onze trouwdag en Klaas had een slinger opgehangen in de camper, ja 38 jaar is niet niks! De zon schijnt weer volop we gaan het stadje weer in en sluiten deze af met een etentje. 18-06 We rijden op de motor de route du fromage(kaas) en gingen s’middags’met de camper weer verder in St.Palais. 19-06 Route verder en komen aan in Castellaloux, waar we een stuk fietsen 21-06 vervolgen onze route e n komen aan bij het pruimenmuseum in Granges sur Lot waar we een bezoek brengen heel leuk en bijzonder en interessant museum en met Nederlandse uitleg op schrift en video met nederlandse ondertiteling. Hier is een grote camperplek voor meerdere campers aan de Lot [rivier]waar we overnachten.22-06 weer verder onderweg naar de Aldi en slaan onze boodschappen weer in, dat is zo handig aan de rand van de steden is er altijd wel een grote supermarkt en kan gelijk de koelkast in. We komen aan in Pujols, een prachtige camping net 1 1/2 jaar nieuwe camping, Nederlands gesproken en folders in het Nederlands, super, met zwembad heerlijk om weer te zwemmen met dit warme weer.+ 30 gr 23-06 We gaan op de motor naar het middeleeuwse dorp Pujols, want het ligt op een heuvel een alleraardigst gezellig klein dorpje. Met heel veel bloeiende planten en terrasjes, mooie oude huizen, overdekte marktplaats en prachtig uitzicht naar de vallei. Na zo een aantal dagen te hebben genoten, ook wat lezen, zwemmen vertrekken we weer op 25-06 Wat rijden we door mooie dorpjes en komen zo bij het andere mooie middeleeuws dorp Belves, waar we weer op een mooie gop staan even buiten het dorp. het was even zoeken daar er een nieuwe is ,welke nog niet in de App staat maar een gewillige politie man brengt ons er graag heen, staan hier de eerste nacht alleen de tweede met 6 andere en vannacht met z’n tweeën, zijn vandaag naar de ondergrondse woningen geweest in Belves welke zich onder het huidige marktplein bevinden en vroeger onderaan de vesting muur waren. Van hier zijn wij op de motor naar het klooster van Caidouin geweest ook hier weer een vertaling in Nederlands, het viel ons wat tegen daar wij eigenlijk alleen de kloostergangen konden bezoeken, welke prachtig waren gerestaureerd en zo liepen wij met de modernste audio apparatuur op de oren en in de hand werden wij van alle ins en ouds in kennis gesteld tja in het Nederlands super toch, ze leren het wel, zo word het hier in Frankrijk toch nog gezellig .Ha ha voor ons dan wel, van hier heerlijk toerend door de omgeving richting huis. 27-06 Het is een stuk koeler als wij op staan 19 gr en hebben besloten een bezoekje aan de markt te brengen. Het is het laatste weekend van Juni dus TT Assen Rossi op 1ste startplaats, super toch!

28-06 Op weg naar Perigueux +_ 75 km dus dit is weer te doen, zodat wij weer op een mooie tijd op de nieuwe plek aan komen, altijd weer een beetje spannend, zijn er nog plekken vrij, heb je aardige buren???kunnen wij er wel komen, is de plek die er nog over is wel groot genoeg ??? kunnen wij hier wel hook uppen???? ja het valt niet mee hoor, jullie denken natuurlijk dat alles van zelf gaat maar dat is dus niet zo, dat merk je wel , krijgen jullie al medelijden met ons??????????? Ha ha of worden jullie al een beetje jaloers????????? nu wij al bijna 10 maanden onder weg zijn.!!!!!!!!!en een long hot winter achter de rug hebben, met temperaturen gemiddeld tussen de 16/ 36 gr en de regendagen dag delen geen eens hele dagen die op twee handen te tellen zijn.

TT tja die oude man Rossi heeft het hem toch maar weer geflikt en op de valreep gewonnen grandioos. .Wij komen op een mooie tijd aan in Perigueux een mooie vrij nieuwe Gop bij aankomst staat de slagboom al omhoog, zodat wij zo de Gop op kunnen rijden, horen van een stel Belgen dat het stuk is, word maandag weer gemaakt. ruime plekken en tussen twee flats en veel groen kleuter speelplaats en Hook upp mogelijkheid, wij zijn nr 9 van de 20 die hier mogen staan o.a de Belg en later komt er nog een stel hollanders ,op 100 m de rivier, dus er is hier van alles, zodat wij de fietsen pakken en naar de stad rijden en de Kathedraal Saint Front bezoeken, wat een geweldig bouwwerk; heeft 5 enorme koepels verder is het carillon uit 1847 beroemd in heel Europa en bestaat uit 7 zwevende en 10 vaste klokken voor Klaas bouwtechnisch gezien een van de mooiste kerken, die hij gezien heeft met al die koepels, bogen en togen geweldig. wandelen nog wat door het oude centrum en na het avond eten nog een stukje op de fiets langs de rivier, wat is het toch fijn om vrij te zijn en steeds dat mooie weer dat nooit verveeld.

29-06 Wij pakken de fiets en gaan weer naar de stad en de oude stads route wandelen, fietsen gaat hier niet daar de straatjes te stijl en smal zijn, verder fietsen wij nog een stuk langs de rivier, l’Isle en komen zo rond 16.30 weer thuis en zijn moe en voldaan van de indrukken van deze mooie stad.

30-06 wij gaan nu naar Verteuil Charente 134 km van hier, het is wel erg warm36/38 g vandaag en hebben zelfs de airco aan tijdens de rit maar komen zo rond 16.30 uur aan. De laatste km door het plaatsje was weer trikky dus rustig aan zeg ik dan maar weer en komen ook hier weer zonder kleerscheuren op de plek. niet zo mooi als de vorige, maar lang niet verkeerd, wel gelegen aan een flink park wat dan ook weer uit komt op een rivier met ook hier weer een prachtig kasteel, gelukkig koelt het hier met de avond lekker af zodat het slapen geen ramp is nee dat gaat goed.

01-07 Hadden wij het maar niet geschreven want nu 7.45 uur regent, het maar niet lang hoor Piet van der Steen zou zeggen het raakte geen grond, dus klein buitje. Wij vinden dit weer een goede dag om te rijden dus zoeken wij een ander stekkie en dit zou dan in Archigny aan een meertje moeten zijn. Een halve dag verder en weer 128 km onder de wielen staan wij daar dan als enige op een groot parkeer terrein en op 100 m lopen het meertje, erg rustig en warm als wij terug komen van ons verkennings wandelingetje komt de badmeester aan een oudere man ja veel ouder dan wij en meld dat de kiosk straks open gaat, hij en twee nog oudere dames runnen hier de zaken; koffie fris wijntje biertje frietje enz a-fijn, wij willen te water, de temperatuur van het water is 30/32 gr dus springen wij er gelijk in maar deze temperatuur gemeten aan de rand van het meertje in het midden en +- 2 m diep is het zeker 5 gr kouder maar toch lekker, dus je snapt wel dat wij ons hier konden vermaken, we aten er nog crêpes en dronken er wat bij deze aardige mensen en staan hier dan ook 2 dagen tot het weer omslaat en wij weer verder gaan.

03-07 -7.45 uur regen dus weer verder en wel naar Chenonceaux een waterkasteel geweldig in dit chateau, was ook de inrichting te zien en dat geeft toch wel een veel completer beeld en mooier natuurlijk, maar hier is geen overnachting mogelijk dus weer verder naar Amboise totaal 126 km dus valt wel mee. Hier is wel een gop waar wij ook weer kunnen staan wandelen hier wat rond en gaan morgen op de fiets verder kijken.

04-07 na een goede nacht en goed ontbijt gaan wij weer op de fiets naar het centrum 3 km ook hier weer zon prachtig Chateau maar wij houden het nu bij Foto’’s van de buitenkant het word ons te veel, wij slaan het niet meer op, en besluiten om wel naar het Landhuis waar Leonardo da Vinci de laatste jaren heeft gewoond te gaan en vele uitvindingen van hem te zien zijn, gebouwd aan de hand van zijn schetsen, dit mag je niet missen toch, wat een genie was dat, echt heel indrukwekkend, ook hier weer folder in het Nederlands en zelfs een meisje dat Nederlands verstaat, dus wil klaas meer weten en wat blijkt haar moeder is Nederlandse. Tja en als wij hier door de tuinen en het huis lopen met al zijn uitvindingen wat is een dag dan weer kort, en komen wij dan ook weer moe en zeker voldaan weer thuis, zodat wij s’avonds op tijd weer de koffer in duiken.

05-07 - 07-7 Wij gaan weer verder om ons huisje te stallen in Marboue een gop voor 10 campers wij zijn nr 8 en om 22.00 uur zijn het er 15 dus wij merken wel dat het drukker wordt ivm school vakantie dus ook Opa’s en Oma’s met kleinkinderen die hier volop speel gelegenheid hebben diverse speel toestellen en de rivier voor waterpret, het is hier goed weer 28/36 gr en doen niet veel meer dan wat lezen kijken en een rondje wandelen of fietsen.

08-07-2015 Hoe is het mogelijk het lijkt wel herfst vandaag, of zijn wij toch al in Warmenhuizen, Ha ha, nee dus, zodat wij de biezen pakken en weer verder gaan en na 133 km staan wij dan weer aan een visvijver maar of het vissen wordt ??? in dit dorpje dat denk ik niet. O ja wij staan nu in het dorpje St Andre de L Eure leuk plekje en weer met het zonnetje er bij op 9-07 is het hier toch ook weer goed vertoeven

Volgende week hebben wij een afspraak met het gezellige/ leuke stel Pieter en Greta, wij hebben elkaar in Marokko ontmoet en contact gehouden en zij hadden ons uitgenodigd om langs te komen als wij in de buurt waren, zij wonen hier in Noord Frankrijk.

Daar we hebben besloten week 31/32 weer in Warmenhuizen te willen zijn, is dit de laatste Dol-fijnpraat 2015.

Dank voor jullie reacties , wij kijken terug op een geweldige long hot winter met fantastische ervaringen en belevenissen en wensen wij degenen die nu op vakantie gaat veel veilige kilometers en mooi weer.toe.

Vrolijke Dol-fijne groetjes

Klaas en Marion.

Wilhelmien.

Oh, ik dacht net vanmiddag zoals zo vaak, even mailen van hoe is het??
Ik had ook al eens naar jullie huis gebeld, van wie weet zijn ze er al weer!
maar jullie knopen er gelijk de zomervakantie aan vast dus!,
dank dat ik heb mogen mee genieten van jullie reis,
We kijken naar jullie uit hier in N. HOLLAND HOOR!
Tot gauw dus.een goede tijd saampjes op weg naar huis!!
Een zomergroet van Wilhelmien.

GrePi

Leuk om te lezen dat jullie France zo gaan waarderen. Hopelijk kunnen wij daar ons steentje nog aan bijdragen.
Tot gauw.
Pieter en Greta, 62134 France

Tiny

Ik heb weer erg genoten van jullie schrijven.
Wat een weelde om zo te de winter door te brengen!
En wat hebben jullie ongelooflijk veel geluk gehad dat het droog bleef.. super dat je nu de juiste motor weer hebt,en dan gelijk regen
Hoe bijzonder is dat!
Wat zal dat weer vreemd zijn als jullie thuis zijn.
Geniet nog lekker van de laatste tijd, wens jullie een hele goede reis naar huis.
Groetjes Tiny

Riet Rood

Het zijn weer prachtige verhalen en geniet nog van die heerlijke vrije tijd.Ik zie jullie in week 31/32.

Groetjes Riet

Ria hellenkamp

Elke keer geniet ik weer van jullie verhalen.Jullie hebben weer een fantastische tijd gehad. Het zal vreemd zijn straks weer in Warmenhuizen te zijn. Dus geniet nog van deze laatste weken.g

Tineke Oostervink

Hallo Klaas en Marion dus nu is het toch bijna voor bij maar het was heel erg goed gegaan ik heb er van gesloten !!!!
Ik hoop dat ik jullie gouw weer ze ? Nog een goede reis en veel plezier tot gouw kusjes Tineke Oostervink

Willy Schuijt Groot.

Ik heb erg genoten van jullie verhalen en foto's. Regen in Warmenhuizen hebben we nog niet veel gehad. Alleen wat
gespetter, maar dat helpt niet tegen het uitdrogen van van
de tuin. Jullie hebben een heerlijke en interessante tijd
gehad, waar jullie nog veel van zult nagenieten. Ik hoop,dat
jullie je draai in Warmenhuizen weer spoedig kunnen krijgen.
Tot ziens,Willy.